Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Miss Wella? Probably? -1-

 

“Sha, bile nak kahwin?”

Kahwin? Dem, takde soalan lain ke nak tanye? Nih yang aku malas nak datang reunion sekolah ni. Tau la aku je yang antara single mingle yang datang. Kawan-kawan satu batch dulu semua datang dengan pasangan. Yang lagi advance of course ade yang dah dukung baby. Asyik-asyik soalan keramat tuh jugak yang orang tanya..Kenape la tak tanye anak kucing aku sihat ke tak.. Buah duku belakang rumah aku dah masak ke belom... Takpun, Pak Abu rumah depan aku tuh kahwin lagi ke tak..

Maka, buat kesekian kalinye jawapan yang sama aku berikan...Yang sah-sah Merepek binti Merapu bin Tak logik

“ Nantilah, aku tunggu Takuya Kimura propose aku..heheheh”

Dan seperti selalunye jawapan nih yang aku terima..

“ Ish.. ade plak camtu? .. Main-main plak dia..”

Then, what I’m suppose to say? Takkan la aku nak bagitau sebab sebenar aku belum kahwin kot... kang tak pasal-pasal aku kena cop ‘Miss Wella’ ( Sewel + Gila) ..takpun ‘Princess DD (Day Dreaming)... Lagipun, 24 tahun bukannye tua sangat untuk dikategorikan as ‘Cik Andalusia’. Omputih pun kate life begins at 40..Tapi, kenapa aku tak kahwin-kahwin lagi?.

Bila diingat-ingat balik. Bukannye takde yang approach aku jadi special girlfriend diorang. Kiranye takde la buruk sangat muka aku nih.. Nak compare dengan yang berlakon jadi ‘Betty’ dalam cite Ugly Betty tuh, rasanya aku better lagi kot.So, sedang-sedang aje. Seingat aku sepanjang aku jadi warga sekolah dan universiti, ade la beberapa orang yang penah ajak couple. Tapi, pengakhirannya, “Maaflah, saya blom ready nak bercouple dengan sape-sape” jugak yang aku berikan.

Pernah sekali aku cuba bercouple dengan sorang laki nih. Haikal namanye. Tuh la satu-satunye hubungan yang penah aku jalinkan. Tapi hubungan tuh tak lebih dari setahun pun. Sebenarnye, kiraan yang lebih tepat adelah hanye 2 minggu je hubungan kami. Pihak yang memutuskan hubungan tuh pula adalah..Aku.. Nak kata dia tak hensem, kawan-kawan aku ramai plak yang kata muka dia tuh hensem. Ashraff Sinchlair pun kalah. Nak kata tak kaya, ayah dia tuh ade syarikat jual kerete mewah. Pangkat Dato’ plak tuh. Tak ke kaya namanye tuh..Nak kata dia tuh jahat, baik je.

Tapi nak wat camne.. Hati nih memang anggap dia tak lebih dari kawan. Maka, genap 2 minggu tarikh declare kami, aku dan Haikal officially break. Tapi nasib baik la kitorang still rapat cam before couple. Bahkan lebih rapat after tuh. Mungkin aku dan Haikal lebih sesuai jadi sahabat baik berbanding kekasih. Sesungguhnye aku bertuah dikurniakan seorang sahabat seperti Haikal. Lagipun, sekarang dia dah pun berbahagia dengan tunang dia.Baru je bertunang 2 minggu lepas. Dan semestinye aku la yang jadi ejen pencari jodoh diorang. Heheheheh.. baik kan aku nih... carikan pasangan untuk ex aku. Tapi, untuk diri sendiri tak reti-reti nak cari.

Masa aku mintak clash dengan Haikal dulu, dia penah tanya sebab aku mintak clash. Nak tak nak, aku bagitau jugak walaupun aku tau mesti dia anggap aku nih tak berpijak di dunia nyata. At least, aku cuba jujur dengan hati sendiri dan Haikal pun tak rasa tertipu .

*********************************************************

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Fantasi

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account


  • (Penulis)
    1) saya budak baru belajar  Laughing ~ nih 1st step ke dunia penulisan.. sebarang kritikan membina amatlah dihargai.. - wait for the continue -
  • 2) kisah benar ke ini? hehehe, anda tergolong dalam kategori wanita yang membina benteng pertahanan tanpa menyedarinya.
  • 3)

    kalau anda still dengan haikal tu mesti dah macam2 kete yang anda pakai. kehkeh. :P

  • 4) Bleh tahan...Tapi kata orang carilah yang mencintai kita daripada yang kita cintai...senang hidup.

  • (Penulis)
    5)

    snubnosse ~ cte benar yg dah terlebih2 ditokok tambah terutamanye sambungan nnti..hehe

    kesuma ~ hahahha.. mungkinkah? takpe lah.. bawak kete sorong je...hehe

    ryan iskandar ~ rite..tp bukan senang nk cari kan...

  • 6) wahaa..memilih..tapi takpe la kot en? nk bwt tman ssh n sng gak eh..
  • 7) EMMM....RUGI NYER..TP OK APE...X PE2..MAYBE BUKAN JDOH KOT......HAHHAHAHA

  • (Penulis)
    8)

    azix ~ tu la...berkawan biar beribu, berkasih biar berempat..setia pada satu...hahhaha

    gnee ~ ha'ah...jodoh dah tkde kan~ lagipun, kambing bukan seekor, bunga lily bukan sekuntum

  • 9) Cerpen bersirikah ini?
  • 10)

    24 mude lagi. lek lek lu.

    kalo hati dah tak suke, nk buat cemane kan?

    eh nice. tanak sambung ke?


  • (Penulis)
    11)

    siberkop ~ yea. bersiri

    uculer ~ yea, sy pun rasa begitu w'pun umur sy jauh dr 24 tahun.
                Sambungannye dlm proses. sile2 singgah ke sambungan nnti k.  -Miss Well? Confirmed ..-

  • 12)

    “Sha, bile nak kahwin?”

    yeah...hate this ques..rasa mcm nk strangle jek si penanya

    • sha
    • 17 years ago
  • 13) mujur la baru umur 20. takde org kecoh sangat pasal kawin. yay!

  • (Penulis)
    14)

    sha ~ sile2...

    cahatomic ~ 20 yer? uhuk uhuk ( <--knape tersedak neyh)

Cerpen-cerpen lain nukilan teruterubutzu

Read all stories by teruterubutzu