Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Kehilangan

 

"Kehilangan adalah salah satu jalan kehidupan. Kita takkan merasa kehidupan tanpa merasa kehilangan". Itulah kata-kata azimat dari seorang sufi kepadaku satu ketika dulu. Pada masa itu, aku tidak dapat menerima kebenaran kata-kata itu. Aku tidak dapat menerima hakikat yang kita manusia tidak dapat lari dari kehilangan dalam hidup. 

Ya, aku insan lemah dan naif. Kehilangan adalah sesuatu yang asing bagi diriku. Aku tidak mampu untuk menanggung sakitnya kehilangan ketika itu. Aku belum cukup matang untuk mengharungi dugaan hidup.  

Tapi, itu dulu. Itu sebelum aku mempelajari makna sebenar kehidupan. Itu sebelum aku merasa pahit manis kehidupan. Aku belum cukup ilmu dan pengalaman untuk menjadi lebih matang.

Kini, aku tidak lagi lemah. Aku tidak lagi naif. Aku mengerti akan pentingnya kehilangan dalam kehidupan. Aku mengerti akan kepentingan rasa kehilangan dalam mematangkan akal fikiran. Aku mengerti akan pentingnya pengalaman kehilangan dalam mengharungi cabaran hidup yang pelbagai.

Ya, kita perlu merasa kehilangan untuk merasa kebahagiaan. Tanpa kehilangan, kita tidak akan merasa kebahagiaan yang sebenar. Tanpa kehilangan, kita tidak akan merasa nikmat hidup yang sempurna. 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Eksperimental

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) bila kita kehilangan, jangan kita hilangkan pengajaran dan pengalaman yang kita dapati daripadanya!

Cerpen-cerpen lain nukilan lyla89

Read all stories by lyla89