Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Si Paris : Intelektual besar tungau

 

Malam yang dingin, sunyi.Aku ambil peluang untuk berehat diatas katil. Dilantai bilik, ada Si Paris sedang bereksperimentasi dengan satu 'benda' pelik.

"Wah..wah..kau hebat"

Si Paris angkat dan lambung-lambung 'benda' tersebut ke atas, sampai melekat pada lampu kalimantang.  Ikut lumrah dan resmi graviti, 'benda' tersebut jatuh kembali. Menyerah secara 'total' kepada Si Paris.

Ditarik-tariknya badan 'benda' itu. Elastik dan melekit-lekit buat Si Paris jadi kagum. Dibaling-balingnya ke dinding dan melekat.

"Wah..wah..kau macam getah!"

Si Paris begitu bangga dengan permainan terkininya itu. Aku diam sahaja, bergolek atas katil. Malas untuk aku memperbetulkan intelektual budak 'besar tungau' ini. Ini lebih elok sebenarnya, biar dia kaji sendiri.

Si Paris cuba cium 'benda' itu. "Bluuueeekk, bau kau masam!"

Diambilnya secawan air kosong yang terletak diatas meja belajar lalu direndam benda tersebut berkali-kali. Si Paris banyak lakukan pengulangan dalam setiap tindak-tanduknya. Selesai merendam, dilapkan 'benda' tersebut dengan hujung seluar pendek yang dipakainya.

"Hahaha, kini kau telah berbau wangi.."  gelak bangga Si Paris.

Pertama kali aku datang, aku sangkakan bahawa sehelai kain kuning bergambar ikon masakini 'SpongeBob' adalah kain buruk. Jenuh mendengar bebelan ibunya(adik aku), setelah Si Paris merajuk tak mahu makan dek kerana seluar pendeknya itu aku jadikan kain buruk untuk mengelap kuah megi yang tumpah.

'Benda' itu, yang kita tahu sudah longlai tak bernyawa berada dalam pegangan Si Paris. Dia cuba untuk memasukkannya kedalam kocek seluar pendeknya, namun Si Paris batalkan sahaja rancangan itu. Seluar pendeknya tiada kocek. Jenis seluar pendek yang mati hidup balik sekalipun, kita akan terasa geli untuk pegang. Jenis seluar pendek yang kita takkan tahu bila kali terakhir ianya dibasuh.

Kita pergi semula pada pengenalan,

Si Paris sedang khusyuk membaca komik sambil berbaring  telentang dilantai bilik. Aku atas katil, bergolek. Sepatutnya ikut arahan asal, Si Paris harus menelaah buku pelajaran. Dasar degil yang diwarisinya turun temurun, Si Paris khayal sambil membayangkan dirinya menjadi hero dalam siri komik tersebut.
"Hahaha, akulah perwira gagah" katanya sambil menyelak komik berkenaan.

Kaki Si Paris bergoyang-goyang, menandakan dia sedang alpa dalam dunianya sendiri. Dia ini jenis bila berbaring tak perlukan bantal.
"Belakang kepala dia macam ada bonjolan pelik" bicara ayahnya(adik ipar aku) sedikit masa dahulu.

Tiba-tiba Si Paris merasakan sesuatu menjalar di jari kaki kanannya. Dia berkerut sebentar tanpa rasa ada mahu untuk menoleh melihat 'benda' yang menjalar itu.

Gaya pejuang.
Jari jemari kaki Si Paris bingkas bertindak melawan 'benda' itu.Ini seakan pertarungan sengit, dengan banyak penyesalan dari benak 'benda' itu, aku rasa. Pertarungan yang berakhir dengan kekalahan pada 'benda' itu. Ada nyawa yang telah melayang.

Si Paris tetap tekun menghabiskan pembacaannya sambil jari kaki mengentel 'benda' tersebut yang sudah longlai, mati. Selesai membaca, Si Paris duduk bersila sambil meletakkan 'benda' itu diatas tapak tangannya.
"Kan aku dah kata, aku ini kuat." ego seorang budak 'besar tungau'.

Penamat;
Si Paris terus leka dengan permainannya itu.
"Esok kau ikut aku pergi sekolah tau?" terkulai 'benda' elastik itu ditelapak tangan Si Paris.
Aku perhatikan dengan penuh minat tanpa masuk campur.Hendak ditegur, tapi minda aku berkata "Tunggu sampai dia cuba kulum 'benda' itu"
Kemuncak itu tak sampai kerana ibu Si Paris (adik aku) terpacul dihadapan pintu.
Aku cepat-cepat tutup mata, dengan harapan untuk berpura-pura tidur.Tak mahu disangka cuba berkomplot dengan aktiviti Si Paris.

"Kau, kalau nak merasa tidur luar rumah mainlah lama-lama dengan bangkai cicak tu." kata ibunya(adik aku).

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Autobiografi

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) Ya, mengujakan. Rasa ingin tahu mengalir deras. Tanpa ayat-ayat singkatan kiranya cerpen ataupun certot lebih bermakna. Abaikan susunan cerita yang lazim kerana lain daripada yang lain lebih mengesankan. Mencuba-cuba sesuatu yang baru, semoga tidak klise dan ada pengikut sendiri.

  • (Penulis)
    2) Terima kasih,khairulr

    Saya akan baiki kelemahan ini pada cerita yang akan datang.
  • 3) dah lama si paris menyepi
  • 4) ha ha si paris. kamu ni euw lah. tengok saya, tak berani pegang benda alah tu

    tulah. kerinduanku pada si paris.
  • 5) dari satu sudut: senang hiburkan hati si Paris ni. tak perlu beli mainan mahal-mahal.

    dari sudut lain: oke kalau selalu gini, kotorlah rumah T_T
  • 6) kucing aku pun suka main dgn bangkai cicak dgn anak-anaknya
  • 7) tak tau la aku ape nk jd dgn si Paris ni... pelik tp mencuit

  • (Penulis)
    8) uculer : keluarga paris bukan keluarga senang.main apa yang ada jer...

    Caha : tengoklah nanti , aku sambung kasi perabis semua cerita dia

    kamalia : "main bangkai cicak merupakan satu kenikmatan" kata kucing

    toti : entah..bila aku nak sunat kan dia tah..duit tengah takde nih

    hatikidal : budak-budak cepat membesar.Tak boleh simpan keletah mereka lama2..

Cerpen-cerpen lain nukilan 26life

Read all stories by 26life