Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Cara Menangani Rumah Dipecah Masuk

 

Yusalman geleng kepala. Hati sakit, kepala semak, telinga pedih. Entah apa salahnya. Kerja bagus, duit banyak, hati budi okey. Apa yang kurang? Mungkin bini kut. Bukan tak ada, tapi ada yang kurang pada bini Yusalman.

 

Temah masih bercakap betul-betul depan muka suaminya. Lebih kepada membebel sebenarnya. Temah 'bersyarah' seolah-olah apa yang terjadi adalah salah Yusalman. Jarinya semua dituding ke arah Yusalman. Ini semua sebab Yusalman, itu semua sebab Yusalman. Semak kepala Yusalman.

 

"Mah dah cakap, rumah kita ni kena ada dawai kawat. Letak anjing depan tu. Lepas tu, upah pengawal. Tak adalah orang berani nak masuk. Tapi abang degil. Kata ini membazir, itu membazir. Sekarang ni, barang-barang kemas Mah dah hilang. Abang nak tanggung?"

 

Yusalman hanya tunduk diam. Memang dia akan tanggung pun kalau semua barang-barang bininya dirembat penyamun. Sudah pada mulanya pun dia yang belikan barang-barang itu semua. Lepas hilang, dia juga yang menggantinya.

 

"Abang tak risau ke? Setiap bulan rumah kita kena pecah. Macam kita ni majikan penyamun pula. Setiap bulan 'bayar gaji'. Dah 12 kali tau. Tapi abang langsung tak nak ikut cakap Mah."

 

Setelah habis air liurnya kering, Temah tinggalkan Yusalman sendirian di sofa. Hatinya makin panas apabila melihat suaminya hanya diam tidak berkata-kata.

 

"Baik Mah mati sajalah, bang! Biar Mah jadi hantu dan cekik penyamun tu kalau dia nak rompak! Kalau harapkan abang, memang tak boleh harap!" Suara Temah sempat bergema dalam rumah yang hampir licin itu sebelum hilang bayangnya dari pandangan Yusalman.

 

Yusalman mula berfikir. Tanpa suara Temah, otaknya mula tenang. Apabila otak tenang, barulah ada ruang untuk idea beranak-pinak.

 

Hmm... betul kata Mah tu, fikir Yusalman lantas bangun dari sofa menuju ke bilik.

 

* * *

 

Bulan baharu mula masuk. Yusalman berdebar-debar. Bila-bila masa saja penyamun itu akan 'tuntut gaji'. Dia harap sangat rancangan Temah kali ini berjaya menggagalkan rancangan pencuri itu.

 

Tepat pukul enam petang, Yusalman tiba di rumahnya. Beg bimbit dia pegang dengan erat. Hatinya bertambah laju berdegup apabila melihat pintu rumahnya dikopak orang.

 

Perlahan-lahan Yusalman masuk rumah dan memeriksa semua perkakas rumahnya. Masih ada. Langsung tidak diusik.

 

Yusalman tersengih sendiri. Dia tahu rancangan bininya memang terbaik. Menyesal dia tidak dengar dari dulu. Tidak perlulah dia bertukar ganti barang yang dirembat sejak 12 bulan yang lalu.

 

"Mah, kau memang bijak. Lepas ni, dah tak ada penyamun akan pecah masuk rumah kita," kata Yusalman sambil mendongak. Mayat Temah yang tergantung di kipas siling benar-benar menakutkan penyamun yang pecah masuk tadi.

 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Umum

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) Weii .. radikal!
    tapi sebab Yusalman dah kata .. "betul juga kata bini aku tu" .. so ending dia dah kurang mengejutkan. kena tarik perhatian terhadap cadangan bini dia yg lain dan 'gurau'kan lagi bini dia cakap pasal nak mati tu. baru boleh trick lebih sikit. hehe.

    ada terfikir isteri dia mungkin nak buat trick pecahkan pintu rumah, supaya penyamun ingat bulan ni dah ada org lain 'ambil gaji'

  • (Penulis)
    2) Radikal tu apo? Huhu. Aah. Tu lh. Sy pun rasa agak expected for some people. Saja to keep it short sebenarnya. Haha!

    Wah! Idea tu dasat gak.
  • 3) radikal as in, ekstrim betul penyelesaiannya!

    mana ada dasat, cuma penamat alternat saja. hehe.

  • (Penulis)
    4) Oo.. Agak ah. Suka pulak fikir pasal benda psycho ni. Huhu.

    It was a good idea too actually.
  • 5) kejamnyaaa!! yusalman ke yang bunuh isteri dia?

  • (Penulis)
    6) Siapa lagi? Huehuehue.
  • 7) kut bini dia bunuh diri

  • (Penulis)
    8) Malangnya tu x berlaku.
  • 9) Yusalman berpakat dengan penyamun membunuh isterinya. lepas dah split duit dengan penyamun, dia balik rumah dan buat2 tak tau.

  • (Penulis)
    10) Dan Yusalman pula sebenarnya seorang homo.
  • 11) teruk ko ni Yusalman...

  • (Penulis)
    12) Haha kesian gila kat Yusalman. Asal watak naif, end up jadi penyamun + gay.
  • 13) dan penyamun tu sebenarnya pasangan homo yusalman. kiki

  • (Penulis)
    14) Yusalman baru jadi homo lepas kematian bininya. Mungkin bulan depan baru dia couple dengan penyamun tu. Itupun kalau penyamun tu berani datang lagi untuk 'tuntut gaji'.
  • 15) Itulah org ckp, careful what you wish for.

  • (Penulis)
    16) Hehe. Kan?

Cerpen-cerpen lain nukilan DLHaqifa

Read all stories by DLHaqifa