Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Periuk Belanga

 

Ada satu Periuk duduk di atas sinki. Ada satu cerek duduk bawah para. Periuk sentiasa pandang Cerek tak lepas, memerhatikan setiap apa yang terjadi pada Cerek. Maklumlah, duduknya tinggi, bukan macam Cerek.

 Sehari-hari mereka menjalankan tugas. Kadang-kadang Periuk di atas dapur, mungkin berganti pula dengan cerek. Kedua-duanya hanya berbalas senyum.

 Sampailah satu hari tuan punya barang-barang tidak di rumah. Didorong rasa bosan, Periuk bersuara:

 \' Kasihan kau, Cerek. Hitam sungguh badan kau aku tengok.\'

 Cerek yang sudah mahu terlelap waktu itu tersentak. Bukan sebab marah atau apa.

 \' Periuk, kau nampak sudu di depan kau?\' Kebetulan ada barisan sudu yang bergayutan, dibiarkan kering di hadapan Periuk.

 \' Ya. Kenapa?\' Periuk bertanya, bingung bunyinya.

 \' Bagus. Cuba kau tengok rupa kau dari situ dan kemudian bandingkan dengan aku,\' Cerek berkata sambil tersenyum.

 Periuk berpaling ke depan dan ikut arahan Cerek tanpa sebarang syak. Alangkah terkejut dirinya bila dilihat dirinya tiada beza dengan Cerek. Hitam dan kusam.

 \' Tak sedar diri,\' gumam Cerek sebelum kembali tidur.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Umum

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) kahkah...
  • 2)
  • 3)
  • 4) Kesimpulannya, bontot sama hitam. Eh?

  • (Penulis)
    5) kai_dante, en_kerani, haanim, DLHaqifa: terima kasih komen semuanya

Cerpen-cerpen lain nukilan uculer

Read all stories by uculer