Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Sebab Tu Aku Sayang Ali - Pengakuan Seorang Lelaki

 

Masa kecil, apabila orang tanya aku nak jadi apa, aku akan jawab aku nak jadi orang. Semua orang akan ketawa. Kecuali aku. Mungkin definisi jenaka bagi aku lain. Jadi aku buat muka terus. Macam nilah lebih kurang ---> :|

Seperti yang semua tahu, orang akan makan. Jadi, aku makan. Dan orang juga makan benda-benda yang boleh dimakan. Atau lebih spesifik, yang selamat dimakan. Jadi, aku makan ayam, lembu, ikan, sayur, buah, kacang dan nasi.

Tapi apabila aku tengok sekeliling, aku tak ubah macam orang lain. Makan macam orang lain. Tidur macam orang lain. Kerja macam orang lain. Sebab orang lain pun adalah orang. Dan aku tau aku pun orang. Aku mula jadi bosan. Aku dah tak nak jadi orang. Aku rasa tak istimewa. Tak \'rare\'. Lagipun, tak ada orang sokong aku apabila aku cakap aku nak jadi orang. Kena gelak selalu. Ingat tak sakit hati ke kalau kena gelak?

Jadi, aku tunggu orang tanya aku kembali apa aku nak jadi. Sebenarnya, jangka masa aku tunggu tu agak lama. Tapi dalam cerpen, cerita mesti pendek. Jadi, aku \'potong\' dan \'bakar\' yang mana tak patut seperti aku sepak kucing orang masuk longkang atau aku dikejar anjing sebab anjing tu gila kat aku. Tak penting kan? Sebab tu aku \'potong\' dan \'bakar\'.

Dalam kepala, mesti kamu tengah tanya aku nak jadi apa kan? Nasib baik kamu tak tanya terus pada aku. Sebab kalau kamu tanya aku secara terus, kau orang akan jadi seperti Ali. Aku sayang Ali.

Siapa Ali? Sebenarnya, aku pun tak tahu siapa Ali. Nama \'Ali\' pun aku yang bagi. Dua hari lepas, dia adalah orang pertama yang tanya aku nak jadi apa lepas aku dah jadi besar gedabak segedabak sekarang. Dia tanya aku betul-betul lepas aku melantak tiga pinggan nasi mamak berlauk ayam kampung bahagian dada, begedil dan kuah campur.

Aku tak pasti soalan dia sebenarnya nak hina aku atau saja nak borak kosong. Sebetulnya, aku tak marah. Sebaliknya, aku gembira. Tak sabar nak bagitahu dia aku nak jadi apa.

Dengan tak cakap banyak, aku ambil tangan dia. Dia dah rasa lain macam tapi dia berlagak tenang. Aku agak dia homo. Macam suka pula lama-lama aku tengok dia apabila aku tarik tangan dia macam tu.

\"Aku nak jadi kanibal,\" lalu menggigit tangan dia sampai ke tulang. Aku dapat rasa aku gigit sampai ke tulang sebab gigi aku rasa sakit. Macam gigit besi. Kuat rupanya tulang. Patutlah aku boleh berjalan dengan normal. Tulang aku larat bawa badan gedabak aku ni ke mamak, bungkus nasi dan teh tarik oney (aku belajar daripada kawan tempat kerja aku) dan pulang ke rumah sebelum berjumpa dengan Ali.

Ali jerit kuat-kuat. Malangnya, kawasan rumah aku tak ada orang lalu-lalang. Kebetulan. Mungkin dah takdir Ali jadi makanan aku lepas aku melantak tiga pinggan nasi mamak berlauk ayam kampung bahagian dada, begedil dan kuah campur. Lepas aku rasa macam dah muak (sebenarnya aku tak pernah makan orang, tak tau pula daging manusia ni muak sebenarnya), aku tinggal Ali dalam semak sebelum berjalan pulang ke rumah.

Sekarang, Ali dah jadi sebahagian daripada aku. Sebab tu aku sayang Ali.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Cinta

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) erkk...siannye ali.. kene makan

  • (Penulis)
    2) Ali yang lazat. (:
  • 3) satira ni...he he
  • 4) Ok, saya suka cerpen ini. I just love weird stuff. Haha.
  • 5) oke ini sgt rare. super rare. phew!

  • (Penulis)
    6) Kurusawa: he he.

    En_Kerani: same here. btw tqvm. (:

    uculer: he he. tqvm. (:

Cerpen-cerpen lain nukilan DLHaqifa

Read all stories by DLHaqifa