Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Racun

 

‘AWAK MACAM RACUN’

Rafiq membaca sms itu berulang-kali, ‘Apa lagi perempuan ni nak?’, ngomelnya sendiri di dalam hati. Risau. Orang yang lalu-lalang di depan kedai Anakku itu hanya menambah panas dalam hatinya.

‘APA LAGI AWAK NAK?’

balasnya pendek. Bayang-bayang hitam yang tiba-tiba menutup skrin handphonenya membuatkan Rafiq melompat ke belakang. Terkejut.

“Apsal you melompat-lompat ni?”

Rafiq cepat-cepat menggeleng, “Nothing!” dan menyambut beg kertas dari tangan isterinya, “Ini je?”

Dilla mengabaikan soalan itu dan bertanya lagi, “You tengah message saper tu?” curiga. Rafiq memandang tepat ke arah perut isterinya yang membulat dan menelan air liur, “One of my patient. Nothing of importance pon,” senyumnya tawar.

“Speaking of your patient, tadi I jumpa someone kat dalam tadi, dia kata she’s one of your patient.”

Tut! Tut!

Rafiq mengangguk acuh tak acuh mendengar celotehan isterinya sambil sekali lagi menatap skrin handphonenya, membaca message yang baru sahaja masuk. Dilla menyambung lagi, mengabaikan sikap acuh tak acuh suaminya, “Dia kata nama dia…”

‘YOU DIDN’T TELL ME YOUR WIFE IS PREGNANT’

“… nama dia Liana.”

Rafiq hampir tersedak mendengar nama dan membaca message itu serentak. Satu suara lain yang tiba-tiba menegur, menghentikan degup jantungnya.

“Hi there, Dr. Rafiq,” Rafiq mengangkat muka, melihat Liana yang dah pun berdiri tegak di depannya, dan tersenyum pura-pura, “Hi! Shopping ke?”

“Taklah… I think it’s too early,” Liana beralih ke arah Dilla, “I see that your wife is coming good.”

“Well, I hope it will be. I due lagi dua bulan je lagi.”

“I can see that. Erm, ok then. I got to go, I ada kerja lagi ni. See you on the Monday appointment Dr. Rafiq,” Liana mengangguk sedikit pada Dilla dan berlalu pergi. Rafiq teragak-agak hendak membuka mulut, menidakkan perjumpaan Isnin itu tapi Liana dah menghilang, “Sure!” katanya antara dengar tak dengar, sambil menggenggam erat tangan isterinya.

* * * *

“I told you it’s over Liana. Which part of that yang you tak paham? Apa lagi you nak?”

“Mana pergi your manner Rafiq. You tak nak tanya ke I sakit apa?”

Rafiq memandang tajam ke arah Liana yang duduk bersahaja di kerusi pesakit itu. Kesabarannya tercabar. Dia bangun dari kerusinya, mendekati Liana dan menarik tangan kanan perempuan itu. Tangan itu ditekan kuat-kuat, “Stop stalking me and my wife!!”

“Ish… sakitlah,” Liana menepis, “You wouldn’t want to hurt a pregnant woman, would you?”

“P… Pregnant?”

“Yes, pregnant, sayang. And it’s yours,” Liana menarik tangannya dan tersenyum puas hati melihat muka Rafiq yang mula memucat.

“No,” Rafiq menggeleng-geleng tak percaya, “You can’t be pregnant.”

“Of course I can be pregnant. Your wife is pregnant , isn’t she? And why do you think I went to a baby shop in the first place?” suara Liana makin meninggi.

“I don’t believe you.”

“Do any test you want then. You’re the doctor after all.”
    
Rafiq melepaskan satu keluhan yang berat. Dia meletakkan tapak tangannya ke atas dahi yang mula terasa berdenyut-denyut. Satu perlakuan yang sering dilakukan bila dia sedang memikirkan sesuatu. Selepas menutup mata dan diam beberapa saat, Rafiq membuka mulutnya semula, merenung jauh ke dalam mata gadis belasan tahun di depannya, “And I also knew that abortion is perfectly safe.”

Mendengarkan ayat itu, Liana terus bangun berdiri dan menampar Rafiq sekuat hati, “I would not throw away this baby,” dan dia terus melangkah keluar, menghempaskan pintu.

* * * *

Liana memandang kosong ke luar tingkap, ke arah rintik-rintik hujan yang menimpa bumi. Dia memegang perutnya, cuba merasa untuk mendapatkan kekuatan. Habis merenung hujan, dia mengalihkan pula pandangannya pada bingkai gambar warna biru di dalam tangannya. Gambar ibu dan gambar ayah. Ibu dan ayah yang tidak tahu menahu risau fikirnya, sakit hatinya dan degup jantung baru di dalam perutnya sekarang.

Liana melepaskan berat nafasnya dan memandang ke luar tingkap sekali lagi. Kali ini ke arah seorang ayah yang mendukung anak di seberang jalan. Dia menggetap bibir, terkilan.

‘Kenapa anak dalam perut ini tak boleh berayah?’

Liana terus meletakkan kembali bingkai gambar itu di atas mejanya elok-elok. Dia menggenggam tangannya, mengaku tahu yang ini gila. Tapi dia mesti buat sesuatu untuk mendapatkan sang ayah itu. Sekurang-kurangnya sesuatu. Mungkin ini.

* * * *

“Awal you balik hari ni. Tak banyak kerja ke?”
    
“I canceled a few appointments hari ni. Penat la.”

“Ow… I tak abis masak lagi ni. You duduklah dulu.”

Rafiq menggangguk-angguk sambil mencapai suratkhabar dan terus duduk di kerusi paling hujung di meja makan yang penuh bersepah itu. Dilla terus menyambung kerjanya, menyiapkan makan malam. Beberapa minit selepas itu, dia membuka semula mulutnya, “Tadi I jumpa your patient yang kita jumpa hari tu.”

Muka Rafiq yang terselindung di sebalik suratkhabar itu tiba-tiba menjenguk, “Patient yang mana ni?”

Dilla mengetuk-ngetuk kepalanya dengan senduk, cuba mengingat, “Ala… apa nama dia ek? Tadi I dah ingat dah.”

“Sape? Liana?” Rafiq membuat tekaan berani.

“Ha! That’s the name,” Dilla menunduk semula, menyambung kerjanya sambil terus berceloteh, “I jumpa dia kat supermarket tadi, tengah beli ikan. Kesian dia…”

“Kesian?” Rafiq menjenguk lagi dari belakang suratkhabarnya, “Kenapa?”

“I tanya dia, for the sake of making conversation je lah kan, I tanya la dia, dia nak masak untuk suami dia ke. Pastu… tiba-tiba je dia nangis.”

“Dia nangis? Kenapa?” Rafiq menahan nafas, menunggu jawapan dari Dilla. Dia menjeling pisau di tangan isterinya dan menelan air liur. Dilla mengangkat muka dan mencekak pinggangnya, tidak puas hati, “You know,” katanya sambil mengacukan pisau ke muka Rafiq. Rafiq masih lagi menahan nafas.

“Suami dia a bastard. Ada ke patut…”

Sebelum Dilla sempat menyambung lagi, Rafiq mencelah, “Jap, jap. You kenal ke suami dia?”

“Sure la I tak kenal. Tapi from her story, I know la he’s a bastard,” Rafiq melepaskan nafas lega dan menyembunyikan semula mukanya di sebalik suratkhabar, menyumpah-nyumpah Liana di dalam hati. Dilla terus bercerita tanpa memperdulikan Rafiq yang seperti dah tak lagi mendengar, “Liana kata dia baru found out yang her husband ada affair dengan his colleagues and the mistress pun tengah pregnant. Dia kata dia tak tau nak buat apa. Nak tinggalkan, dia pun tengah pregnant. First child pulak tu. Tapi, nak biarkan aja, sakit hati. Hrmhh… I pun tak tau nak cakap apa ngan dia. Kalau you, you cakap apa ek ngan dia?”

Dilla berhenti berceloteh dan memandang Rafiq yang dah ‘tenggelam’ di sebalik suratkhabar-suratkhabar itu. Dia meninggikan sedikit suaranya, “You… you dengar tak apa I cakap ni?”

Rafiq mengangkat muka dan membuat muka tak paham, “You were saying?”

“Eeeii… sure you tak dengar pun apa I cakap.”

“Give me a break la, Dilla. I penat ni.”

Dilla mengangkat bahu, mengiakan. Tapi beberapa minit kemudian, dia bertanya lagi, “Would you do something like that to me?”

Rafiq mengangkat sebelah keningnya, “Apa? Owh, you gotta be kidding me,” dia terus bangun dan melipat suratkhabarnya, “Dilla… You jangan tanya soalan pelik-pelik boleh tak.”

“This is not pelik la. This is a normal question from a normal wife,” Dilla mengangkat bahunya, “And if you ever think of buat benda-benda pelik behind of me, you tahu la apa I nak buat kat you,” katanya sambil menghentak pisau di tangannya ke atas papan pemotong. Rafiq menjeling kobis bunga yang dah hancur di atas papan pemotong itu dan menelan air liur, “Whatever you say, I nak naik and mandi dulu.”

* * * *

“Listen. I’m really sorry of my attitude lately, ok. I know I’ve been a jerk,” Rafiq tunduk melutut di depan kerusi pesakit itu, “Let’s start over again. We can leave all this behind and maybe start a family. What do you say about that?”
    
Liana mengangguk-angguk dan menyapu titis-titis air matanya, “Ok, baby. Ok,” dia bangun dari kerusinya, tunduk dan memeluk Rafiq kuat-kuat, “Now I know why I’ve fallen in love with you.” Rafiq meregangkan pelukan itu dan menepuk lembut perut Liana, “Let’s check on the baby.”

Liana mengangguk lemah dan duduk semula. Rafiq mengeluarkan stateskopnya dan merasa dnyut nadi perempuan itu, “I’m goin to inject you with something. It’s going to prevent you from gugur ok.”

“Rite,” Liana tersenyum lebar, “Thank you, baby. These past weeks you scared me a lot. Now I feel like I found life again.”

Rafiq menahan nafas, merasakan denyut nadinya sendiri sambil menekan jarum itu dalam-dalam, “Of course. I am so sorry, Liana.”

* * * *

Liana melangkah keluar klinik kecil itu dengan dada yang lapang. Dia mengeluarkan handphonenya, teringin memberitahu seseorang. Belum sempat dia mendail sebarang nombor, handphone itu berbunyi dahulu, tanda message masuk.

‘SAYA MEMANG RACUN’

Liana mengerutkan keningnya, cuba memahami kata-kata Rafiq. Tiba-tiba nafasnya tersentap. Sakit mencucuk-cucuk yang tiba-tiba muncul terasa menghiris-hiris di perutnya. Sakit itu menjalar ke seluruh inci badannya. Dia cuba menarik nafas baru tetapi paru-parunya diam kaku.

Hingar-bingar di lorong kecil itu terasa tumpul di telinga Liana. Dia memejamkan mata, mengalirkan air mata lagi. Kakinya yang berat, menjatuhkan seluruh tubuhnya ke atas jalan kering itu. Tapi itu semua sangat asing bagi Liana, tak dapat dirasa. Apa yang terasa hanyalah jarum yang ditekan kuat-kuat ke tangannya, dan kata-kata maaf yang keluar dari mulut Rafiq.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Fantasi

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1)

    *gulp sampainye hati .... Cry.

    bestnye cite ni

  • 2)

    niceeee

  • 3)

    hurm..cite neh bleh dipanjangkan lagi..cik valium..ape kate sambungkan cite neh jd novel?cam menarik.tiada masa?jgn risau,anda dean list..

     owh..komen ini juge ingin skali memaksa anda blanje saye 1 set dinner.. :D

    sekian..aku yg lapar.. 


  • (Penulis)
    4) nak kena ni... memang tak r kan jakun... meh dua inggit...
  • 5) cis..sket2 dua hinggit..abeh laa camnih!
  • 6)

    valium: wow! bintang terang ni! 

    Personally, aku rasa citer ni mmg bagus. Aku suke ending part dia yg mana ending dia tergantung. So, based on our imagination, kite pilihla ape2 ending yg patut utk Liana tu.

    Part Rafiq borak2 ngan wife dia tgh memasak tu aku rasa best. Kohkohkoh.. 

  • 7) semoga Rafiq digilis lori. amin
  • 8)

    jojo . amik iktibar . jangan ulang lagi kay benda2 camni. i don like

    koh koh koh

  • 9) aku second pragun. sekian
  • 10)

    <!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->  ------->ini menganggu penhayatan la

    tapi ceritanya memang kreatif

  • 11) if only that guy ever exist in this world n i meet him....will he get away??
  • 12) pls somebody do kill dat senseless as****e jerk! huhu..emo~

Cerpen-cerpen lain nukilan valium

Read all stories by valium