Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

C & D - Part II

 

Detik kekurang ajaran dia mengubah segalanya. Dari bermotifkan misi membalas dendam terhadap perangai kurang ajar dia, C terperangkap dalam karisma dia. Bak stockholm syndrome, dia telah memberikan keselesaan dalam captivity perangai panas baran, cakap tak bertapisnya kepada C. C dan dia umpama belangkas, kemana-mana saja mereka bersama. Detik kemesraan C dan dia memberikan dia ruang mengenal diri sendiri, mengenal Maha Pencipta.

"You tak perlu jadi rebellious. Tuhan itu adil"

"Bagaimana Tuhan itu adil? Aku ditinggalkannya, orang lain diberi kasih sayang tak terhingga." dia membalas. Panas dan berbisa.

"Jika benar Tuhan itu tidak adil, kenapa you dilahirkan genius? Bukan semua manusia disini have something closer to your genius brain." perdebatan mereka semakin hangat.

"Ala...brain can be develop, intelligent is something created not born with. You also could be a genius. It just a matter of effort."bagai melantun kata-kata itu mengalir dari mulut dia.

"If so....how bout me and you?" soal C.

"How bout me and you?" dia menyoal kembali.

"ya lah...if not by divine intervention, given normal condition and your smart ass attitude, i won't even bother to know you. Yet, i'm here, stuck with you. Can't your genius brain process that as God's miracle??" marah benar C.

"Ok lady, if you want to preach me your belief, go ahead but don't get mad at me just because i'm not dancing your way."

"Fine, I nak balik." C menarik muka masam. terus kaki nya pantas melangkah berjalan.

Terkedu dengan tindakan C, dia terpana buat beberapa ketika. Bila logik menyengat, dia berlari mendapatkan C.

"Ok, i'm sorry ok." dia meminta maaf.

"No, D. It's not to me that you should ask forgiveness, it's to HIM." C membalas.

"You see, i can't believe in an entity called religion and GOD. I can't see why God couldn't help me when i need HIS help." dia melafazkan isi hatinya. Benar, dia tidak langsung faham akan Tuhan dan kuasa-Nya. Jika Tuhan adalah manusia yang diukur pada prestasi kerja, sudah pasti Tuhan dipecat jutaan tahun dahulu. Bagi dia, Tuhan gagal menjalankan tugas-Nya.

"You see, God is not always to provide you comfort. HE's here to facilitate you through your life. Let me ask you one question, have you ever get busted?" C menyoal.

"Busted? In what sense?"

"In the sense of facing failure. Have you ever fail?"

"Of course. everybody does. Don't you?" dia menyoal kembali dengan sini. Apa kaitan kegagalan dan kekuasaan Tuhan? Tuhan tak sama dengan manusia, kalau Tuhan itu gagal, dia tak layak menjadi Tuhan.

"Have you ever learn any lesson from your failure?"

"Of course. Avoiding what you shouldn't do, and repeating things you should do."

"Then, you did learning la kan? Don't you think that's God purposely want you to fail for something in order for you to learn about this world?" C menyoal lagi.

"Of course. But you see, HE does fail to make me happy. Isn't HE?"

"Yurp, HE fail to make you happy but HE's giving you the chance for you to be happy." C menerangkan. "If God could just give you happiness all the time, don't you think you will get bored? Don't you think you will appreciate your good times?" C menghamburkan peluru-peluru hujahnya.

"Good memories is like delicious food, D. When you eat it the first time, it make you feel so good but the taste will become plain should you been feeding the same thing everyday. Then, you change your diet, you try something new. It's might not taste good and it keep reminding you about the bad experience. At that moment, you have 2 choices." C cuba memasukkan logik ke akal dia.

"What are the choices?" dia menyoal. Agak tidak sabar.

"You could either keep reminding yourself of the foul taste of the bad food or you could moving on with new food. Who knows if new food might taste good. Thus, GOD don't make you feel happy every time because if HE do so, happiness will become plain and you put no effort in getting it. The most happiest moment of happy moment is when you know what you had been doing for the whole time to reach that happiness peak worth every single blood, sweat and tears. HE want you to taste it cause HE know how much the happy moment meant for you. Not to mention, it's add colour and spice to your life." C menghabiskan hujahnya.

"Gosh..no one ever told me that." dia termanggu. Ada benarnya.

"You see, happiness is something you work for. No pain, no gain. No bitterness, no happiness. Got it?" C menghabiskan konklusi diskusi mereka.

"Now......" C menarik nafas sebelum meneruskan kata-katanya.

"Now what?" dia bertanya.

"could you promise me something?" C bertanya kepada dia.

"I can't promise something that i never heard of. I might not able to keep my promise which make me a liar. Tell me what is it and if i could promise you, i will." dia tidak mahu menjadi penipu kerana dia tidak suka penipu.

"ok..then promise me you'll change how you look at GOD. you don't have to like HIM but please stop "killing" HIM in your song and ideology. Promise?" C berharap dia dapat berubah.

"Ok, i wil try my best but i might need sometime to like HIM." dia menghabiskan ayat itu sambil matanya melirik menatap C.

What a girl. Dia memandang C sambil tersenyum. Brilliant arguement, me likey.

"Haa...apa senyum-senyum pulak ni. Mesti fikir yang bukan-bukan ni." C serkap jarang.

"Nope, never. Just...." dia cuba mencari perkataan yang sesuai.

"Just what?" C bertanya.

"Thanks for being with me, C." kata dia. Masih tersenyum memandang C.

"You're most welcome." C membalas sambil tersenyum. Dihatinya C berdoa agar dia berubah. Agar lembut keras hatinya. Agar sembuh luka duka nya.

"I thought no one will ever concern bout me anymore. And for that reason, i been living in this cocoon for years. I'm afraid that if i let people close to me, they might not like me" tutur dia ikhlas. Kepompong yang sudah lama dia diami akhirnya musnah. Dia mahu lahir sebagai manusia baru, mekar dan segar.

"Now, you know someone care for you. Don't you?" C memahami benar apa yang dia rasai.

"Jom balik. Dah lewat ni." C mengajak dia pulang. Lamunan dia terhenti dek ajakan C itu. Perlahan-lahan mereka beredar dari situ.

===========================================================

Lamunan dia terhenti. Sudah 2 tahun C meninggalkan dia. Tidak mungkin dia lupakan bagaimana pedih dan hancur hatinya mengetahui keberangkatan C. "Tuhan itu lebih mengerti akan soal takdir." Itulah kata-kata terakhir C kali terakhir mereka bertemu. C pergi untuk selamanya. Kemalangan yang menimpa C. Kereta C terbabas masuk ke gaung akibat kecuaian Vios yang mabuk. C cuba mengelak Vios berkenaan tetapi hanya gaung yang menunggu. Pemergian C benar-benar hampir buat dia gila. C banyak mengajar dia soal Ketuhanan. Soal keyakinan. Soal kebahagian. Soal cinta. Biarpun tidak pernah terlafaz kata cinta antara mereka, dia akur dia benar-benar cintakan C. Teringat dia di hari pengebumian C, dia menatap sekujur wajah beku itu bagai tersenyum. Sedikit pun tidak tercalar wajah bujur sirih itu. Bibir ulas limaunya bagai mengukir senyuman. Terngiang-ngiang perbincangan mereka yang pertama kali.

"You see, happiness is something you work for. No pain, no gain. No bitterness, no happiness. Got it?"

Happiness indeed is something you work for.

Indeed without any pain, you'll never gain anything.

Indeed without bitterness, happiness would never knock the door.

Dia mengerti semua itu. Tetapi soal lama kembali menyengat dia

Kenapa mesti aku, Ya Tuhan?

KENAPA AKU YANG KAU MESTI UJI, TUHAN?

rasa mahu saja dia jeritkan kata hatinya.

"No bitterness, no happiness" kembali terngiang-ngiang. Air matanya tumpah juga. Keras hati lelakinya hilang entah kemana. Degil kepalanya tiada lagi. Dia menangis semahunya buat pertama kali semenjak dia menjejakkan kakinya ke tangga sekolah menengah. Dia telah berhenti menangis selama 9 tahun. Kali pertama selepas 9 tahun, air matanya tumpah kerana C.

C, D relakan C pergi.

D tak faham kenapa Tuhan mahu menguji D tetapi D tahu "no bitterness, no happiness" kan? Monolog doanya sendiri. Just don't forget me. I will change for betterment, C. I promise. Makin laju air mata mengalir keluar. Tuhan, berikan aku kekuatan.

======================================================================

2 tahun kemudian.......

Semenjak pemergian C, D benar-benar berubah. Hatinya tidak lagi dihabiskan pada perkara tidak berfaedah. Dia kembali kepada Tuhan. Ramai yang mencaci perubahannya dan tidak mempercayai dia mahu bertahan lama. Dia persetankan semuanya. No bitterness, no happiness dia pegang teguh kata-kata itu.

Lamunan dia terhenti apabila teman sebiliknya bingkas bangun.

"D, pukul berapa dah wei?" teman sebiliknya bertanya. D pantas mengesat air mata yang mengalir di pipinya. Setiap kali mengingatkan C, pasti D menangis.

"Dah pukul 6.45 pagi dah ni, Sarip. Cepat lah mandi dan siap-siap, tolong aku siapkan report dan presentation ni." D membalas.

Sarip memandang kearah D. Selama menjadi teman sebilik 4 tahun sepanjang pengajian mereka di situ, Sarip amat mengenali D. Detik pertemuan C dan D, pertemuan C dan D hari ke hari dan paling besar adalah kematian C dan impaknya terhadap D.

"Kau nangis lagi, D?" pantas Sarip bertanya.

"Takder la. Mata aku letih mengadap monitor ni sepanjang malam. Kau tu cepatlah mandi, tolong aku pulak" dia cuba mengubah topik perbualan.

"Come on la, D. Bukan sehari dua aku kenal kau. Kau masih mimpikan C?" Sarip bertanya kembali.

Dia akur. Tiada guna menyembunyikan apa-apa dari Sarip. Sarip akhirnya pasti tahu juga.

"A ah. Aku mimpikan dia lagi. Tiap kali aku pejamkan mata, pasti aku teringatkan dia. Sampai aku takut nak pejamkan mata, Rip" dia menjelaskan. Akhir-akhir ini, dia kerap kali bermimpikan C. Bilamana saja mata dia terpejam, C pasti datang singgah ke kamar mimpinya. Gosh, how i miss you C. Detik hati kecil D.

"D, aku tahu aku ni cuma member ko tapi mind to hear me for a while?" Sarip memecahkan kebuntuan.

"Bagitahu jer la." D seakan boleh mengagak apa yang cuba dikatakan oleh Sarip.

"C dah lama pergi, D. C dah jadi sejarah. Come on, D. Get a life. Kalau ko tunggu dia pun, dia takkan hidup balik. She ain't get back to you. So.."

"So, i should just forget bout her?" D laju memintas.

"Yeah. Forget bout her. Kau hanya akan memusnahkan hidup kau, D." jelas Sarip.

"I knew that. I knew that very well. OK? I fucking knew that. But..." D cuba menjelaskan.

"But you still freaking couldn't forget her, could you?" Sarip pula memintas kata-kata D.

"Yes. Ya. Yurp. Hait. Aku still tak dapat lupakan dia, ok? Kau tak faham, Rip. She's MINE. SHE'S MY EVERYTHING OK?" D hilang sabar. Tempias amarah meluncur laju.

"Nope, D. She's belong to GOD. That's where she belong. It's her time to go back to HIM. We're in queue, waiting for our time." terang Sarip.

"I freaking knew that. OK?"

"Then...FREAKING ACCEPT IT." balas Sarip.

Sunyi mengisi waktu.

"Ok, it's our responsibility to live our life, D. I believe she never been any happier if you stop worrying bout her. I think she wants you to get a life. Meet new people, experiencing new things." Sarip mengatur satu per satu penerangan.

"I need some time, Rip. It never been easy for me. You know how much C meant for me." D cuba meyakinkan Sarip. Dia perlukan masa.

"Hahaha. Macam tu la. Ni muka asyik monyok jer. Aku tengok muka ko pun macam kambing tak cukup makan." balas Sarip, cuba berlelucon.

"Hahaha. yer la sangat tu. Dah dah. Pergi mandi tu." D tersenyum kembali. Dia tahu dia merisaukan semua orang. Biarpun dirinya tidak lagi liar seperti dulu, kesedihan jelas terpancar di wajah D. C benar-benar meninggalkan kesan mendalam didalam hidup D.

Gosh, i miss you so much, C. Detik hati kecil D.

====================================

D masih lagi memeriksa semua benda yang perlu dibawa. Report dah print dan bind, CPU dah siap packing dan mereka dah bersiap dengan kemas. Presentation day, hari penutup berjumpa dengan pensyarah secara rasmi. Selepas ini cuma berjumpa "bala bencana" pensyarah di atas kertas peperiksaan. Dan "bala bencana" terbesar dari pensyarah adalah "temujanji" pada semester depan dengannya sekali lagi.

D memegang report yang telah siap. Ok, presentation terakhir. Let's finish it with flying colors. Detik hati D. Segerombolan manusia itu berbondong-bondong bergerak ke bangunan akademik. Pensyarah yang menunggu perlu diberi info berkenaan projek mereka untuk dinilai. Report projek yang ada ditangan D dipegang kemas. Report terbaik yang pernah dihasilkan, projek terbaik yang pernah dia hasilkan. Nekad dia memberi yang terbaik, demi subjek terakhir di tahun akhir. Seingat dia, tak pernah dia bekerja serajin ini sepanjang hidupnya. Dia diberi akal yang cerdas dan hidupnya di alam akademik tidak pernah sukar. Sesungguhnya sejak mengenal C, dia mengenali Penciptanya.

Dia memandang ke hadapan. Wajah bujur sirih yang amat dikenali menyapanya. Sepasang mata jernih itu tersenyum melihat dia. Dia kenal benar wajah itu. Harum wangi sekujur tubuh itu mengisi rongga derianya.

Gosh, i miss you so much.

Dia lantas memandang Sarip. Lantas dia hulurkan report itu ke tangan Sarip. Rip, ko hantarkan report ni ye. Aku mahu jumpa C.

Pantas kaki itu melangkah. Digengamnya jejari halus yang telah lama dia impikan. Jejari halus yang sentiasa ingin dia belai.

"D, Home Sweet Home" kata C.

"C, Home Sweet Home" tutur D. Senyum.

=========================================

Kedengaran dentuman deras. Bunyi tayar dibrek mengejut. Kedengaran jeritan panik. Dia kenal suara-suara itu. Entah kenapa, dia tidak pedulikan suara it. Tidak dia pedulikan kejadian itu. Dia merasa sangat aman, seakan bebanan didadanya diangkat. Kepalanya terasa kosong.

=========================================

"D, sabar D. Tahan D. Aku dah call ambulans. Sabar D." raung Sarip dalam tangis.

"Rip, ko hantarkan report ni ye. Aku mahu jumpa C." kata D. Halusinasi.

"C? Jangan D. Tunggu sini D. Tahan D. Kau jangan pergi dulu D. D!!!!!" semakin laju air mata mengalir dari kelopak mata Sarip. Panik. Air mata itu tidak dapat ditahan-tahan lagi.

"C, Home Sweet Home" tutur D.

Sekujur tubuh itu kaku. Di bibirnya terukir senyum. Projek terbaik. Report terbaik. Home Sweet Home.

 

 

 

 

 

Citra Nur Zaira & Adrien Izwan

.No bitterness, No Happiness.

 

- T A M A T -

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Fantasi

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account


  • (Penulis)
    1) a bit longer than part I yet i intend to finish it in just 2 part so, this is the output. hope you guys enjoy this piece. :)
  • 2) penat C cuba serapkan. ingatkan tuhan. nak mati pun d asik dok ingatkan c lagi. hehehe jumpe sok mana2 mau c panah d.

    fresh writing. fresh style. good work mangi. kalau boleh murnikan lagi some sentences sure lagi gempak.
  • 3) best r cite ko..aku respek r...bila aku bace cite ni..mata aku yg mengantuk jadi x mengantuk..bagus2...

  • (Penulis)
    4)

    thanks caha. hahaha. D ingat tuhan, insyaAllah, dia bakal ke syurga bersama C.

    Ayat murnikan lagi? Itulah masalah aku paling besar. BM pun kelam kelibut, English pun tak berapa nak ok. kosa kata hancus. kadang-kadang tak jumpa the right word. kadang-kadang ayat tergantung. hehehe. kena banyak baca paper BM lagi ni. :P

    gnee: huhu. thanks. tak sia-sia aku menghabiskan berhari-hari mengasah plot citer ni. :)

  • 5) bagos2..cite lain dr lain..

    time Kedengaran dentuman deras. Bunyi tayar dibrek mengejut. Kedengaran jeritan panik. x dpt nk elak dr imagine D dlm 2 version, 1 dah terbaring, 1 lagi jalan ke arah C... lepas tuh background samar2, penuh dgn orang yang terkejut...aiseyh
  • 6) aa.sedey.
  • 7)

    i like d conversation..actually dh byk kali dgr tapi tiap2 kali baca words by words, it makes me feel gratefull.. no pain, no gain.. huhuhuu..

    eh..klo mninggal pon still dlm halucination..xngucap..ke syurgakah beliau??


  • (Penulis)
    8)

    teruteru: anggaplah citer ni go back forward sesuka hati (leh tengok citer ni go back forward tak tentu). interpertasi berbeza. :). thanks.

    zing: jangan nanges. hehehe.

    syud: hahaha. ke syurga ke tidak, terpulang pada interpertasi. Tapi saya rasa saya bagi hint.

    adakah tidak mengucap itu tidak menjamin ke syurga? adakah dengan tidak mengucap sahaja maka hak syurga seorang umat tu ditarik? so, macam mana dengan orang yang mati kena tembak headshoot (terus mati tak sempat mengucap)? saya percaya Tuhan tu Maha Adil, bukan? DIA lebih ngerti soal syurga neraka ini. :) 

    kalau nak dikira, tiap2 hari kita mengucap paling kurang 9 kali. ingat kan bila dan dimana kita mengucap tu kan? :)

  • 9) nice cuma *agak lmbt rasanya tp tetap nk komen since takde org bagitau utk ingtan yg lain dan diri sendiri di masa depan* dialog dlm BI kalo boleh dikurangkan... rasa cam baca cerpen BI plak...

    overall... u're the man! hehehe.. nyesalnya tak baca awal2...

Cerpen-cerpen lain nukilan mangifera

Read all stories by mangifera