Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

No Entry!

 

Shima tersentak. Dia terasa satu pergerakan atas paha kanannya. Shima membuka mata dan terus menendang perabanya. Lembaga hitam tu mengundur ke belakang dan terhantuk pada palang katil. Tendangan tu tak kuat pun sebenarnya, tapi lembaga tu terkejut. Dia cuba nak lari… tapi Shima sempat menarik bajunya. Shima pun tak tahu macam mana dia jadik kuat sangat malam tu. Yang pastinya, dia sangat geram dengan manusia-manusia macam ni. Tak tahu malu.

Shima tak nak lepaskan baju penceroboh tu. Penceroboh tu meronta-ronta dan mengheret Shima ngan dia sekali. Sampai kat depan pintu, baju penceroboh tu terkoyak. Penceroboh tu menoleh dan tersengih. Shima membeliakkan mata. Ikhwan? Geram dia makin membuak. Tak fikir apa-apa lagi, Shima terus menyepak "telur" si Ikhwan tu. Ikhwan tertunduk. Shima mencapai batang penyapu, tapi elok-elok dia pusing balik… Ikhwan dah bangun balik, nak lari. Shima mengejarnya sampai ke tangga. Sampai kat tangga, Shima menackle kaki Ikhwan. Ikhwan jatuh tergolek-golek dari tingkat tiga sampai tingkat 2. Dia dah tak berupaya nak bangun. Shima melompat turun tangga dan terus membantai Ikhwan dengan penyapunya.

Gedebak! Gedebuk! Gedebik!

Shima dah tak peduli… nak luka ke, nak sakit ke, anak orang ke… padan muka. Baru puas hati dia.

Tengah seronok-seronok membantai, Shima terasa ada orang di depannya. Dia mengangkat muka. Kak Rina kat situ, tercengang menengok Shima, penyapu ngan Ikhwan.

"Kak… kak… tolong panggil warden cepat," Shima tercungap-cungap. Letih membantai orang. Kak Rina baru je nak bergerak bila satu lagi lembaga hitam datang dari belakang… menekup mulut dan memulas tangan Kak Rina ke belakang. Shah! Shima terasa chuak, Ikhwan kat kaki dia bila-bila masa je boleh melawan. Dahla badan Shah tu besar badak. Tapi Shima cuba memberanikan diri. Dia mengangkat penyapunya.

Tiba-tiba tangan dia digenggam daripada belakang. Shima menoleh.
"Kau!!!" Taufiq, teman lelaki dia ada kat situ, menggenggam erat tangannya sambil menggeleng-gelengkan kepala.

"Kau pon terlibat sekali ngan benda-benda macam ni?" Taufiq diam. Dia tunduk memandang Ikhwan yang terlentang atas lantai. Tak berani nak melihat aweknya yang tiba-tiba tukar jadik garang tu. Shima bertambah geram. Kalau Taufiq buat kerja ni sekali… kenapa tak terus carik dia? Mana Taufiq pergi? Kenapa bagi kawan kacau awek sendiri?

"Shima… I can explain," akhirnya Taufiq membuka mulut, cuba nak pujuk. Tapi Shima tak nak dengar. Dia meronta-ronta melepaskan tangan daripada Taufiq dan terus berlari ke tingkat atas,"Kau jual aku Taufiq. Kau jual aku kat kawan kau yang tak guna ni," katanya sambil menyepak Ikhwan buat kali terakhir.

Taufiq teringin nak mengejar tapi Shah tak bagi. Dia menggeleng-gelengkan kepala, mengisyaratkan ke arah Ikhwan dan menjeling ke arah pintu bilik warden. Taufiq terpaksa mengikut kata kawan dia yang sorang tu. Dia memapah Ikhwan…pastu diorang bertiga pun terus cabut sebelum tertangkap.
Shima pulak, sampai-sampai kat bilik je… terus menghempas diri atas katil dan menangis sekronik-kroniknya.

Keesokan harinya, dia tak pegi sekolah. Berkurung je dalam bilik sakit. Taufiq cuba gak carik dia. Tunggu kat perhimpunan. Waktu rehat. Setip masalah kesimpulannya… tapi tak muncul-muncul gak. By the time pukul 12, Taufiq give up. Dia tahu dah takde harapan sebab petang tu cuti bulanan. Shima sure dah nak balik rumah dah.

Malam tu, Taufiq tekad mendail nombor phone Shima. Apa-apa nak jadik… jadiklah. Dia tak nak Shima terus salah faham.

"Shima, shima, shima… please, jangan letak tepon. Dengr cakap aku dulu," Taufiq mendengar. Macam takde bunyi orang letak tepon tapi takde orang jawab pulak. Peduliklah. Dia terus je cakap, "Shima… kau dah salah faham sebenarnya. Hari tu… aku dah agak dah si Ikhwan tu nak buat something kat kau. Tu sebab aku masuk sekali ngan diorang. Aku nak intip diorang je… nak tengok si Ikhwan tu buat apa. Aku dah plan dah… nak attack dia kalau dia kacau kau. Tetiba jer kau bantai dia dulu. Aku lambat sikit jer," terang Taufiq, macam cakap sengsorang. Selang satu ayat.. dia berhenti jap, tunggu respon Shima.. tapi Shima terus diam.

"Shima… please… tolonglah percaya kat aku… tolonglah… aku sanggup buat apa je… asalkan kau percaya cakap aku. Please… please. Aku ceroboh aspuri pun sebab kau Shima." Taufiq dah blank dah. Cemana ah nak pujuk awek sorang ni. Dia menunggu. Shima melepaskan keluhan yang berat kat hujung yang satu lagi. Nak persaya pun ada… tak nak percaya pun ada jugak.

"Buat satu benda je untuk aku Taufiq. Kau pegi bagitau apa yang korang ah buat tu kat Cikgu Ridzwan."

"Ha?" Taufiq tak paham. Kalau dah nak bagitau sangat, kenapa tak bagitau sendiri? Shima macam paham apa yang Taufiq fikir.

"Aku tak boleh nak bukak mulut Taufiq. Aku tak nak bukak mulut, kantoikan kau. Kak Rina tak boleh nak buat apa. Dia tahu aku tak nak bukak mulut. Kalau aku tak bukak mulut, susah orang nak cayer kat dier." Taufiq mengangguk-angguk. Macamlah Shima boleh nampak. "So," Shima menyambung, "kalau kau betul-betul nak aku percaya, pegi bagitau Cikgu Ridzwan."

Taufiq terus menjawab, spontan, "Okay! Okay!" apa-apa je asalkan hati awek yang sorang ni terubat.

Lepas balik cuti bulanan, malam Ahad, Shima dipanggil ke billik Cikgu Ridzwan. Sampai-sampai kat situ, Taufiq dah ada dah depan cikgu Ridzwan. Dia duduk kat sebelah Taufiq, menghadap Cikgu Ridzwan, "Taufiq kata nak bagitau saya something Shima. Tapi, dia nak awak ada sekali. Apa yang korang nak bagitau sebenarnya ni?"

Taufiq mengabaikan soalan Cikgu Ridzwan. Dia berpusing ke arah Shima, "Kau kena dengar apa yang aku nak cakap. Kalau tak aku tak berani." Taufiq pun menerangkan perkara yang sebenarnya. Cikgu Ridzwan pulak… tanya meleret-leret. Terpaksa ah Taufiq cerita semua benda termasuk ah hubungan dia ngan Shima, cemana Ikhwan nak menackle Shima, ngan macam-macam lagi ah. Last-last, barulah Cikgu Ridzwan mengangguk-angguk.

"Denda apa saya kena cikgu?" Cikgu Ridzwan mengangkat bahu, "Tengoklah nanti, kalau awak dapat buktikan awak tak buat apa-apa. Ringan ah." Taufiq melepaskan keluhan. Kalau kawan-kawan dia tahu ah dia yang kantoikan diorang… boleh mampos ni. Tak kisahlah. Janji awek sorang ni tak merajuk. Dia menjeling ke arah Shima, "Sekarang percaya?"

Shima mengangguk tapi tak cakap apa-apa pun. Senyum pun tidak. Taufiq tak puas hati. Merajuk lagi ke? "Apa buktinya Shima?" Shima mendekati Taufiq dan membisikkan sesuatu padanya. Taufiq tersenyum. Shima menyebut satu nama yang diorang dua kenal, nama yang jadik simbol hubungan diorang, nama yang jelas tunjuk Shima dah tak marah. Shima menyebut nama anak kucing yang dia bagi waktu birthday Shima tahun lepas.

"FITRAH NATASHA."

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Umum

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) eh ikhwan kena buang skola tak?

    kesegaran idea : 3.7
    penceritaan : 3.5
    susunan kata : 3.3
  • 2) hahahahaha..anak kucing nama fitrah natasha... nak tau x..dulu2 me ade kucing nama najihah (pnggil jiha) & najwa (wawa) tapi dh mati dh..saket mate..
  • 3)

    aku rasa familiar plak ngan nama NATASHA & NAJIHAH ni.

    En. Jo ada apa2 komen? 

  • 4) hahaha.. tak de2. aku tak de komen ape, kohkohkokoh
  • 5)

    hmm, citer ni boleh jadi bagus, tapi terasa ada keserabutan sikit. mungkin pasal karakter tak sempat nak berkembang dengan baik, dah habis citer (maklumlah cerpen). Apapon, ending tu boleh buat orang konfius kalau pembaca tak dapat tangkap. Antara basic dalam menulis ialah berjaya buat pembaca paham walau seteruk mana pon satu penulisan tuh (tapi utk cik valium, penulisan dia ok sangat). Saya dapati penulisan cik valium sangat bagus2 belaka, kecuali bila part ending. Ketergantungan boleh ditulis, cuma satu yang harus diingat. Biarlah gantungnya cerita itu tanpa meninggalkan satu lubang yang besar untuk para pembaca. Tinggalkan sikit saja utk pembaca berimaginasi dengan ending, tapi jangan biarkan pembaca tertanya-tanya tentang keseluruhan citer. Pendek kata, jangan biarkan pembaca membuat andaian yang out of context. Next time, cuba buatkan pembaca tertanya2 utk part ending, tapi pertanyaan mereka tuh memang sudah dijangka oleh penulis.

    Originality: 3.5

    penceritaan: 3.5

    susunan kata: 3.0


  • (Penulis)
    6)

    baiklah encik snub...

     

    p/s:

    citer ni tulis time form4, dh tak igt dh emosi time tu and apa yg diexpect dr pembaca time tu :P 

  • 7) utk tulisan seorang form 4. wow
    tapi, jangan abaikan ruang untuk pembaikan ;)
  • 8) oh siyes ker? form 4? dasat....... yang2 lain tu form 4 gak ker? ni yg tak sabar nk menanti tulisan zaman sekarang. hehehe.
  • 9) gile la...f4 dah tulis gini. hebat gile ni.
  • 10)

    hmm.. masa aku f4, aku habiskan masa aku dgn mengacau org dan buat bende2 ngok ngek. Walaupon aku kurang faham ape yg valium ni nak cerita, tapi aku respek sbb seawal f4 dah berani menulis gak.

    snubnosse: tu la, aku sokong ko 

  • 11) aku rase...aku takde perasaan

  • (Penulis)
    12)

    snubnosse: yg racun + bila hidup kurang sempurna je quite recent, satu tahun lepas satu tahun ni

    jo: hurm, tak paham ke... ni la gejala pecah masuk aspuri time skola2 dulu (mana-mana skola yg ada asrama la)

  • 13)

    valium: ohhh... patut la aku tak paham! aku tak penah pecah masuk aspuri dulu sbb aku baik.

    agagaga 

  • 14) kuikuikui.. best.lovig giler seh.. <nway shima bgosnye ko dpt blasah ikhwan> garapan yg sgt bgos. kuangkuangkuang
  • 15) cerita ni macam leh sambung jer lagi
    buatla sambungan nyer
    mesti best

Cerpen-cerpen lain nukilan valium

Read all stories by valium