Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Dialog Tolak Tambah Edisi Musik Ketuhanan

 

+ Awak.

- Yer saya.

+ Bila awak nak record album?

- Entah. Bila ada orang nak sponsor saya?

+ Saya ada.

- Amboi-amboi. Awak ingat record album ni macam beli nasik lemak ke? Seringgit? Nasik lemak pun dah mahal sekarang.

+ Hikhik. Ala. Kalau kita nak, boleh je kita usahakan, kan?

- Yang awak ni beria-ia nak suruh saya record album ni kenapa?

+ Saja. Tiba-tiba saya terfikir.

...

+ Kalau awak record album kan, awak nak buat lagu macam mana?

- Saya nak...

+ Alah. Awak tu tak payah tanya pun saya dah tahu. Mesti nak main heavy metal. Menjerit-jerit sana-sini macam orang gila.

- Saya tak cakap lagi apa saya nak.

+ Saya rasa kan... kalau awak buat album, main la rock atau slow rock. New age rock pun boleh je, macam 3 Doors Down ngan Nickelback. Sure best.

- Eh tak nak lah saya. Macam pelik je. Boleh jual ke kat Malaysia ni?

+ Boleh la. Apa tak boleh pulak. Spider tu ok je. Search pun rock jugak.

- Tapi tu lain. Spider tu saya tengok dah tak macam rock pun. Macam band-band 80an yang tidak diketahui asal usul genrenya.

+ Diorang kata diorang rock. Oklah, lupakan pasal Spider. Search tu dah confirm confirm rock.

- Memanglah rock. Tapi suara saya tak power mcam Amy tu. Buat malu je nanti.

+ Hurm. Kalau saya pandai nyanyi, saya nak buat band rock la.

- Aih. Tak habis-habis. Apsal tiba-tiba jer ni?

+ Itulah yang saya tiba-tiba terfikir tadi. Kalau saya ada band rock sendiri, mula-mula sekali saya nak keluarkan album komersial. Pastu nanti setahun sekali nak keluarkan album kerohanian version rock. Ala, macam artis-artis kat Indonesia tu.

- Ewah, tingginya cita-cita. Nyanyi pun off key. So awak nak nyanyi nasyid la ni?

+ Tak lah, saya nak nyanyi lagu rock.

- Tapi awak cakap pasal album kerohanian.

+ Tak boleh ke saya berbicara pasal Tuhan dengan lagu rock saya?

- Boleh ke?

+ Iyalah. Kita tengah cakap pasal genre musik, kan. Bukannya pasal isi lirik. So, kalau saya nak nyanyi lagu nasyid dengan cara dangdut pun. Boleh aje kan?

- Hurm. Saya rasa boleh. Tapi bercakap pasal iman sambil menggoyangkan pinggul dan menggegarkan dada? Ironi.

+ Itu contoh je lah. Nyanyi cara dangdut tapi kalau dah bercakap pasal agama tu, ,tak payah lah gelek gerudi.

- Awak. Awak ok ke ni? Kenapa tiba-tiba cakap pasal ketuhanan?

+ Oklah. Kenapa pulak tak ok? Saya tau lah saya tak layak cakap pasal agama tapi apa salahnya. Semua orang pun ada titik perubahan dan masa-masa untuk insaf.

- Aiyo. Bersyarah agama pulak dia.

+ Ini bukan bersyarah lah!

- Ok, ok. Bukan syarahan. Baguslah kalau awak dah berubah.

+ Ala. Bukannya berubah mana pun. Saya cuma terfikir, kalau mesej kerohanian disampaikan dalam bentuk yang saya suka, kan best. Mungkin saya boleh jadik lagi terbuka untuk terima.

- Boleh saya tau tak macam mana awak boleh tiba-tiba terfikir ni? Setahu saya awak mana pernah tiba-tiba terfikir.

+ Owh. Hehe. Tadi saya dengar lagu Switchfoot.

- Dan...?

+ Saya pernah terdengar yang Switchfoot sebenarnya satu band agama.

- Kristian?

+ Bukan. Bukan agama mainstream. Tapi agama subversive yang mana satu entah, saya pun tak pasti.

- - Ada-ada je awak ni. Entah-entah tu gossip je.

+ Kalau tu gossip pun, ideanya ok, kan? Berbuat baik melalui musik. Amal ma'ruf nahi mungkar? Bukan itu kewajipan ke?

- Betul jugak tu.

+ Takkanlah awak tak pernah terfikir untuk beramal bakti dengan musik awak?

- Mungkin ada. Mungkin tak ada. Saya pun tak ingat.

+ Apalah awak ni. Sia-sia je bakat Tuhan bagi.

- Yer lah, yer lah. Saya tak cukup baik hati macam awak.

+ Ini bukan soal baik hati lah. Lain. Aih. Susah lah nak cakap dengan awak ni.

...

+ Tapi kalau saya dapat buat album rock kerohanian saya...

- Ada hati lagi tu. Lupakan je lah awak. Selagi awak tak ada duit berlori-lori, mana boleh awak nak record album senang-senang je. Saya yang dah berapa tahun main musik ni pun macam ni lagi.

+ Alah. Berangan kan free. Biarlah.

- Ok... Ape benda lagi awak nak buat dengan album nasyid rock awak?

+ Saya teringat dulu ayah saya kata. Kalau buat benda di jalan Allah, tak boleh mintak duit. Kena buat dengan ikhlas. So nanti kalau saya ada album rock rohani saya, saya bagi free je. Hee.

- Ewah, ewah cik adik oi. Duit nak buat album pun tak ada. Bila dah ada album nak bagi free je? Awak ingat awak tu Paris Hilton ke?

+ Ha! Sebab tu la saya kata saya nak buat lagu ngan album komersial dulu.

- Entah lah awak. Awak tu bukan orang dalam industri. Mana awak tau selok-belok dia. Sudah sudah lah tu berangan.

+ Saya saja je cakap-cakap ngan awak ni. Semua benda start as idea kan. Mana tau awak bagitau kengkawan musik awak tu. Ada yang ada kemampuan tu boleh la buat. Saya nak jugak merasa religious rock band buatan Malaysia. Saya sorang-sorang, memang la tak mampu.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Eksperimental

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) valium ni memang suka buat eksperimen..

    *teringat blog yg caha post 'artis jempolan-sabda s'
  • 2) bab bereksperimen, val memang no.1 di sini :)

    kalau dialog boleh dipadat dan continuity tu lebih kuat sure menarik. seperti tv tv show orang putih, movie mereka juga.

    *karya sabda S tu sangat bagus!
    *sedih dengan dialog dalam filem malaysia.. but cerekarama punya drama boleh kata bagus juga dialognya.

  • (Penulis)
    3) haha.. saya seorang saintis bahasa ;p

    *baiklah! akan dicuba lagi di lain hari!
  • 4) nice one..tp terpikir..ble ke nasyid dlm rock? insaf ke? cam lagu ungu..-andai kutahu- <sangat menyentuh perasaan> tp ble tgk grup tu.. xberperasaan plak~ =)
  • 5) hehe..nak menyentuh lagu ungu jugak..lagu andai ku tahu tu mmg best.lirik nya bagus. dan tak de salahnya dimainkan dalam genre rock. kalau kita boleh dgr lagu rock biasa, kenapa tak bole dgr unsur kerohanian dalam bentuk rock, kan? tapi bila tgk video clip konsert nya, hati agak sedikit sedih. Ramai-ramai menyanyi "aku manusia yang takut neraka" tapi dalam keadaan terkinja-kinja. Tak mungkin maksudnya sampai kalau macam tu situasinya dan seolah-olah mencemar mesej yang nak disampaikan.
  • 6) kalau kita boleh dgr lagu rock biasa, kenapa tak bole dgr unsur kerohanian dalam bentuk rock, kan? :: soalan

    Tak mungkin maksudnya sampai kalau macam tu situasinya dan seolah-olah mencemar mesej yang nak disampaikan. :: jawapan

    =)
  • 7) jaga tanda.
    bold or italic bahasa asing. =)

  • (Penulis)
    8) owh..
    tak pernah lah pulak tengok vidklip ungu tu...
    tapi apapun agama datang dari hati
    yang baik amik, yang jahat jangan la ikut
    kalau ikut ayat yang tak boleh diterimapakai tapi diselaluguna oleh orang-orang kita ni
    'kubur lain-lain',
    lantak p la diorg nak terkinja ke :P

    p/s: zing, ok, baiklah! akan dijaga. tapi ini dalam percubaan menghasilkan karya picisan. haha. kononnya berangan serumpun dengan ahadiat akashah.
  • 9) same la valium, lagu tu penah dengar je, tengok vidoe klip x penah..tp ada 1 lagu ungu yg sy suka n dah tengok..tajuk dia apa ya..erm..ha..tajuknya : Allahuakbar..suka dengan lagu ni.
  • 10) @zinggof: Haha! keliru kan? Nak cakap tak boleh, musik adalah hak universal. Mungkin penyampainya boleh main peranan dalam mengingatkan pendengar supaya lebih bersopan sewaktu itu dinyanyikan :D

  • 11) hmm..

Cerpen-cerpen lain nukilan valium

Read all stories by valium