Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

kisah satay jelebu

 

di kala malam itu aku berjalan2 bersame seorg teman. bulan suram2 di sebalik awan yg pade pendapat aku ialah awan kumulus seperti mane yg pernah aku pelajari di sekolah dulu. sekai sekale kedengaran suare serigale melaung sayup2 dari kejauhan.

angin bertiup sepoi2 menampar dan membelai mesra wajah kami. ah..!! sungguh sakit sekali pipi ku ditampar angin… sakit yang mendinginkan lagi menyegarkan. begitu hebat ciptaan tuhan. sejenak hatiku merasa kerdil berbanding dengan keagungan maha pencipta.
 
perjalanan kami berhenti di sebuah tempat yg boleh diibaratkan oleh pepatah peribahasa melayu iaitu hidup segan mati tak mahu. tempat tu tak ubah seperti pekan koboi zaman moden. kedapatan tak ramai orang kat situ. kelihatan cuma 2 tige ekor kuda2 yg kurus sedang mengibas2 ekornya menghambat nyamuk yang menghinggap di badan.

akhirnye kitorang berenti makan kat satu tempat makan kat situ. kehadiran kami kat situ boleh dikatekan ibarat dua orang syerif koboi yg singgah kejap untuk membasahkan tekak dan mengisi perut sebelum menyambung perjalanan ke daerah jauh memburu si penjenayah kejam lagi tak bertamadun membunuh manusia sesuka hati dan juge terlibat dalam jenayah rogol.

make tatkale makanan rasmi koboi telah terhidang kami pun melahap dan melantak sehingge terlupe membace bismillah. mujur kami teringat dan membace bismillahi awwaluhu wa akhiruhu.. make syaitan2 pun kecewe dengan keinsafan kami dan tidak dapat join kitorang makan.

tatkale kerakusan kami makan tu amek tetibe je tokey tempat tu pasang karaoke yg bapak gempak gile sound die kalah bunyik jet NASA amerika nk pi bulan tuh!.. bising tak hingat punyer… klu sheikh muzaffar dengar bunyik tuh mesti die tarikh diri nk pi bulan sebab tak tahan bising. bingit telinge kitorang tanpe tokey kedai trsebut memikirkan ade sorang bayi yg tengah tido nyenyak dibuai mimpi

kat situ. mungkin kebisingan tersebut bolih memberi kesan buruk kepade minda separuh sedar baby tu menjadi orang yg mementingkan hiburan semate2 dan mengabaikan keagaaman di masa dewasa kelak. ahaks. dah la bising gile kat situ ditambah pule dengan orang yg nyanyi karaoke tu suare die mengalahkah puntilanak nk beranak tapi tak kuar2 bayi. nauzubillahi min zalik.

pas abis kitorang makan kitorang terus blah tanpe bayar dan ugut tokey kedai tu jgn pandai2 nk demand soh kitorang bayar, sambil kitorang tunjuk kat die lencane rasmi kitorang, bahawe kitorang adelah pihak berkuase a.k.a syerif koboi yg sah dan berkelayakan lepas kitorang apply jawatan tu through SPA website. tiber camtuh..

pastu kitorang teruskan perjalanan mencabar kitorang memburu si penjenayah ganaz macam sundabolong tu. kadang2 aku rase penjenayah tu ganaz macam encik hitler pun ade jugak…

sekian kisah haku dan kawan aku tersebut… semoge allah SWT membantu kami menangkap pencopet berkenaan.

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Aksi

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) Tahniah untuk kelahiran cerpen pertama di sini dah tahniah pada saya juga kerana berjaya habis membacanya...

  • (Penulis)
    2) hoh! tak ikhlas! heheh
  • 3) er..kamu makan satey dekat mana ni? benarkah di Jelebu? (macam melampau sungguh perumpamaan Jelebu. HAHA)
  • 4) Saya gembira awak sudi berkarya di sini dan puji keberanian awak menghantar karya di sini. Tak semua ada keberanian untuk melihat karya mereka ditonton umum dan dikomen serta dinilai.

    Awak wajar berbangga pada diri. Saya suka idea yang dilontarkan dalam karya awak setakat ini cuma jika perbaiki teknik penulisan, ia pasti jadi lebih menarik.

    Selamat berkarya...

  • (Penulis)
    5) ye ar.. aku tulis suke2 je. cincai2. yg skema2 skit baik aku buat novel or buku jual jek. boleh jadi kaye pe...!
  • 6) tak faham aku sesetengah perkataan kau. tapi idea boleh tahan
  • 7) singgah membaca
  • 8) same with kamalia, tak paham certain words used. The idea is there, just lacking a proper execution.

Cerpen-cerpen lain nukilan kasutbiru

Read all stories by kasutbiru