Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

'0' flavour

  • 5
  • sedo
  • 14 years ago
  • 2,349
  • FREE

 

bagaimana saya nk gambarkan, keadaan sekeliling persekitaran waktu itu. waktu tgh hari dibawah bumbung seperti di bawah garaj kereta, lantai simen yg kasar tidak berapa rata. berhampiran longkang berdekatan juga dengan tiang yg menyokong 'beam' atau rasuk untuk menahan atap dari roboh. di atas lantai simen terdapat kesan air dan basah, di hujung lantai simen berhampiran longkang pula ada kesan lumut.

di situlah ada seorang budak sebagai laki laki, separuh bogel (maksud penulis tidak berbaju dan berkain) memakai seluar trek.rambut tak disikat, kurus menampakkan rupa timbul tulang belakang. budak itu duduk mendakap lutut dan kepalanya ditundukkan diatas lutut tidak menampakkan raut wajah sendiri.

seakan akan tidur. menghampiri budak itu. tidurkah dia? atau sedang menangis? diam sepi. cuma memerhatikan dia. budak ni ada masalah satu kesimpulan yg mudah biasa kita manusia gambarkan.kesian dia. masih blom bertanya budak itu tentang masalahnya. hanya mahu melihat.

lalu dudok menghampiri si malang itu. kenapa? tanya aku dalam hati. berharapkan mendengar soalan aku itu.diam sepi. tak ada jawapan. dia tahu aku tanya soalan tue. tapi tak dijawab soalan itu.susah nak pujuk laki laki ini.nampaknya dia ni bukan budak lagi ni. fizikalnya saja menampakkan dia ni budak.

aku tak berani menyentuhnya.takut tiada respon. masing masing sepi. diam membisu. budak...kalo sesat biar aku bantu...sekali lagik ucapan dalam hati. seperti biasa dia tak menjawab. semangat dik bangun dok macam ni tak ada bezanya.jgn sedih. atau u ni penagih dadah? kalo sedih boleh dikongsi. kongsi sama sama kita pon tak apa. dik i ni pendengar yang baik. mungkin boleh kasi pendapat. jangan difikir tentang kejahatan orang kepada kamu. maafkanlah mereka. bagaimana? maafkan orang seperti maafkan diri kamu. pasti kamu boleh maafkan orang. maafkanlah diri kamu.

hidup mesti terus. hayat kamu panjang. banyak benda lagik yang kamu akan jumpa. kalo tersilap jalan, silap buat keputusan ada buat salah, hilang pergantungan itu bukan noktah titik mati dik dalam hidup. kalo bleh bangun bangun. jangan tidak toleh perbuatan lama. anggap satu pengalaman hidup. nanti bila waktu tua kelak kamu akan tersenyum mengenangkan ia. sebab yang pahit mudah diingati daripada manis. yang dibenci mudah diingati daripada yang disayangi.

pandai pula aku menasihati orang, barangkali asyik tengok drama.tapi seakan akan bercakap seorang diri. budak tu tak endahkan lansung. cakap dalam hati. nasihat aku tue pon dalam hati. kesian aku tengok dia. sedih. macam mana nak tau tentang kesah budak ni.

sedih perasaan aku serupa keadaan budak itu. sebabnya gagal. rasa seperti keseorangan. tak dapat tidur malam. memikirkan nasib aku. budak itu adalah kesedihan aku dan aku meneliti kesedihan aku

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Umum

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) uhmmmmm ok
    jap
    apakah o flavour tu?
    hehe. mcm kurang tangkap ideanya.
  • 2) tahniah ek first time hntr..byk yg perlu dibaiki ni sedo..sygilah karya anda k..
  • 3) sebuah cerkon yang pesimis...
  • 4) Perlu ambil berat tentang tatabahasa. Kalau ini puisi prosa, pidahkan saja ke segmen puisi.
  • 5) langkah pertama tapi paling basic kat huruf besar kecil tu. betul2kan la ek sayang? huhuhu.

Cerpen-cerpen lain nukilan sedo

Read all stories by sedo
No stories.