Hantu Tong Sampah

 

Pada suatu hari, ada seorang budak bernama Diyana. Dia seorang yang kurus. Jika dia makan nasi, nasi itu pasti tidak habis. Semua makanan yang dia makanakan dimasukkan ke tong sampah.

 Pada suatu hari, sedang Diyana berjalan-jalan,tiba-tiba ada orang jual coklat. Diyana mahukan coklat itu tetapi dia tiada duit untuk membayar coklat itu. Dia bergegas ke rumah untuk meminta duit daripada emaknya tetapi emaknya tiada. Diyana mencari emaknya sampai malam tetapi tidak jumpa lalu dia menangis\"Cry\".Tiba tiba ada seorang kakak datang. Dia membawa Diyana ke satu rumah lalu ke satu bilik. Di dalam bilik itu, ada banyak coklat. Diyana sangat gembira dan memakan coklat-coklat itu. Tiba-tiba kakak tadi tu berubah menjadi satu makhluk. Makhluk itu berkata,

"Aku sudah penat memakan sisa makanan engkau. Kini masanya aku membalas dendam."

Diyana ketakutan dan terus lari dari rumah itu. Semasa Diyana berlari, dia terdengar sura kucing mengiau. Diyana pun terbangun. Rupa-rupanya itu hanyalah mainan mimpi semasa dia tidur. Semenjak itu, Diyana tidak lagi membuang sisa makanannya. Dia tidak mahu membazir kerana membazir itu amalan syaitan.

****

Jadi, ingatlah kawan-kawan. Makan biar sampai abis. Jangan jadi macam Diyana. Ini peringatan!

 

Cerpen ini dihasilkan bersama-sama kakak sania.                        

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Saspens

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) sy suka cerita ini vanilla! masa kecik2 dulu selalu dgr cerita2 menakutkan mcm ni drp mak sy

Cerpen-cerpen lain nukilan vanilla

Read all stories by vanilla