Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Drama: Oh...Bulan

 

OH..BULAN

penulispahang

 

Wira               - Berumur 30-an, bekerja sebagai peon, seorang yang obses dan  pandai berhujah. Juga seorang yang sinis. Mudah terhutang  budi.

Tuan Alex        - Berumur lewat 50-an, majikan kepada Wira, seorang pegawai ladang yang baik dan mengambil berat                               tentang pekerjanya, terutama Wira.

Daud               - Anak kepada Wira, awal dua puluhan, lepasan Kolej Melayu Kuala Kangsar. Tidak mahu menjadi pegawai                         tinggi British seperti yang diharapkan. Menjadi pengarang di Singapura. Meninggal kerana asma yang                               kronik.

Awang              -Kawan kepada Wira, sesusia dengan Wira, punya semangat nasionalisme

Fei Mau            -Kawan kepada Wira, lebih tua daripada Wira, yakin dengan pemerintahan baru di Tanah Melayu

Rajanikhan       -Kawan kepada Wira, lebih muda daripada Wira, seorang yang punya semangat nasionalisme.

Adegan 1

Pentas terang. Kelihatan sebuah rak dengan beberapa fail. Wira masuk ke ruang pentas dengan reaksi pelik dan terpinga-pinga. Kemudian, dia membelek fail-fail.

 

Wira                :Ini nampak macam fail aku. Kenapa semua barang dalam pejabat ni tiada?  Mana pergi semua orang?

Wira terus membelek-belek fail dengan kasar, tiba-tiba jatuh satu objek berupa surat. Dia membuka dan terus membacanya. Wira terkejut dan seakan-akan tidak percaya tentang isi kandungan surat tersebut.

Wira                :Tidakk.....Aku tak percaya. Takkan Tuan Alex nak tinggalkan aku. Aku masih berhutang. Macam mana                            aku nak langsaikan hutang aku. Ini semua sebab pemimpin baru Tanah Melayu yang  gila kuasa. Kenapa                        dia halau orang putih? Orang putih baik.

Wira menjatuhkan dan menyelerakkan semua barang- barangnya dan  dia kelihatan sungguh marah. Masuk dua orang lelaki berbangsa Cina dan berbangsa India.

Fei Mau            :Wira... Apa kau buat ni? Kenapa kau teraburkan fail kau?

Wira                 :Fei Mau!! Mana pergi semua orang? Kenapa pejabat ni kosong?  Mana Tuan Alex? Betul ke Tuan Alex dah                         balik ke England. 

Raja                :Wira, sabar dulu. Bertenang, memang Tuan Alex dah balik. Dia baru balik tiga hari lepas, hari Jumaat.                             Kau tak ada terima surat daripada Awang? Surat tu sebenarnya notis daripada Tuan Alex.

Fei Mau            :Hari Jumaat lepas aku sudah beri pada kawan kau, Awang. Tak kan kau tak dapat lagi?

Wira                :Notis tu aku ingatkan notis daripada kau orang yang dengkikan aku!

Raja                :Tak mengapalah, Wira. Yang penting hari ni kau dah tahu hakikatnya.Tapi, aku nak tanya kau satu                                soalan. Kenapa kau terhutang budi sangat dengan Tuan Alex?  

Wira                :Aku.......... terhutang budi dengan Tuan Alex  sebab....

Pentas  gelap.

Adegan 2

 Pertukaran latar menjadi sebuah taman mini di halaman rumah yang ada kerusi panjang. Di atas kerusi, Wira duduk disisi temannya, Awang. Mereka berbual dan bergelak ketawa.

Pentas terang. Masuk seorang lelaki Inggeris berpakaian ala kolonis.

Wira               :(berdiri dan tunduk hormat) Tuan Alex, ada apa tuan datang ke mari? Perlukan bantuan saya?

Tuan Alex       :Wira.. Kamu selalu bantu saya. Tapi kali ni saya akan bantu kamu. Anak kamu yang sulung tu saya nak                           masukkan dia ke Malay College. Kamu ada cerita pasal anak kamu yang cemerlang tu  pada saya, siapa                         tu?  Err......  Duda....Dadu. 

Wira               :Daud, tuan..

Tuan Alex       :Ohh...ya.  Daud.  Pergi panggil dia, saya ingin bertemu sama Daud.

Wira               :Dia di dalam rumah tuan, nanti saya panggil,

Wira memanggil anaknya. Daud keluar untuk menyahut panggilan ayahnya.

Daud               :Ya, ada apa ayah?

Wira                :Ini, Tuan Alex nak jumpa. Dia nak masukkan kamu ke Kolej Melayu. (separa berbisik)Pergi salam dengan                          dia, kemudian tunduk hormat padanya. Pergi..cepat!

Daud               :Ayah, apa perlunya kita tunduk hormat pada orang putih?

Wira                :Banyak melawan budak ni, aku hantar kau belajar bukan suruh lawan aku. Sudah, aku kata tunduk,                                tunduk sajalah. Jangan melawan!

Daud menghulur tangan bersalam dengan Tuan Alex. Tuan Alex menyambutnya seperti biasa.

Tuan Alex         :Daud, pagi esok ikut ayah kamu ke rumah saya. Kita akan ke Malay College. Wira, pasal belanja kamu                           tak perlu risau. Saya akan  tanggung semuanya. Kamu orang yang paling lama bekerja dengan saya dan                         saya paling percaya kamu, jadi saya rasa ini masa untuk  saya balas jasa kamu.

Wira                 :Terima kasih, tuan, terima kasih!!!

Tuan Alex         :Wira, saya perlu pergi. Saya cuma singgah on my  way ke ladang.

Wira                 :(sambil tertunduk- tunduk) Baik tuan, terima kasih!!

Daud  kembali ke belakang pentas.

Adegan 3

Awang            :Wira, kenapa kau paksa-paksa sangat si Daud tu tunduk hormat  pada Tuan Alex? Aku rasa kau terlalu                           taksub dengan Tuan Alex tu!

Wira               :Awang, kau tahu tak, aku nak dia berbaik-baik dengan Tuan Alex, supaya dia senang nak jadi pegawai                           tinggi British!!

Awang            :Wira !! Itu rupanya tujuan kau rupanya. Aku bayangkan kau nak hantar anak kau belajar di Kolej Melayu                           untuk tolong bangsa sendiri. Ini lain, kau nak biarkan dia jadi tali barut orang putih. 

Wira               :Hei..Awang. Jaga mulut kau tu ya! Aku bukan nak anak aku jadi tali barut orang putih. Aku nak anak aku                         jadi orang yang berguna dan membantu orang putih! 

Awang            :Anak kau tu bijak. Kalaulah kau jadikan dia seorang penulis atau pengarang akhbar, pasti anak kau akan                         dihormati sebagai pejuang bangsa. Kau tahu kan, sekarang ni kaum Muda dah maju. Mereka nilah                                   menaikkan semangat nasionalisme.  Nasionalisme tu penting untuk  kemerdekaan.

Wira               :Ahh...Tak habis-habis dengan merdeka. Apa lagi yang kau mahukan? Negara kita sudah aman di bawah                         pemerintahan British. Pelbagai kemajuan sudah British laksanakan. Bandar baru, macam Kuala Lumpur,                           Taiping. Hahh.. yang tu, siapa yang bangunkan? British kan? Bukannya pemimpin nasionalisme kau tu!!

Awang            :Memang, tapi kemajuan tu bukan untuk kita, orang Melayu, orang asal Tanah Melayu ni. Kau tak sedar                           lagi ke dasar pecah dan perintah orang British. Mereka nak biarkan orang Melayu terus terperuk di kawasan                       kampung. Tak tahu perkembangan luar!  Kau tahu tak... Di sini kau berdiri, berpijak di bumi,menjunjung                           langit yang luas...

Wira               :Apa kau cakap ni? Aku.. Cuba kau tengok aku ni. Aku tahu perkembangan luar. Bukan macam kamu                               semua!

Awang            :Sebab…sebab kau jilat Tuan Alex kau tu!!  Kau cuba fikir, kalau kau seorang saja yang tahu perkembangan                       luar, kita akan jadi hamba di tanah air kita buat selamanya!!

Wira               :Kau nak salahkan aku kerana mereka tak tahu dunia luar? Itu bukan salah aku. Mereka tu semuanya                             pengecut. Dan kau, kenapa kau tak lawan British secara terang-terangan? Kenapa? Kerana kamu semua       pengecut kan?

Awang            :Wira, kau ingat ni, sejarah akan berulang pada mereka melupainya! Kau dah lupa agaknya, orang Melayu                        bukan calang-calang manusia. Dato’ Bahaman, Dol Said, Tok Janggut mereka tu pahlawan Melayu sebenar.                      Mereka tumpas kerana ada orang Melayu yang belot. Kau jangan ulang sejarah Kitul.    

Wira               :Awang, sudahlah. Kalau kau nak tolak kemajuan pun tolaklah.Teruskanlah dengan perjuangan                                        nasionalisme kau yang entah bila akan berjaya.

Wira melangkah meninggalkan Awang. Pentas gelap.

Adegan 4       

Pertukaran adegan Wira bersama anaknya, Daud. Daud kelihatan membaca buku.

Wira               :Daud, pengajian kau pun dah hampir tamat. Sekarang nilah masa kau nak merancang kerja kau, nak.

Daud               :Inilah sebab saya ajak ayah berbincang. Saya tak nak jadi pegawai tinggi British seperti yang ayah                                  harapkan. Saya...saya...saya nak jadi penulis, ayah. Saya nak jadi penulis di majalah terbitan Kaum                                Muda. Saya nak menyertai mereka memperbaharui Tanah Melayu.

Wira                 :Daud, apa yang kau merepek ni? Baik kau tarik balik kata-kata kau sebelum aku parang kau.

Daud               :Ayah mengucap ayah, mengucap. Ayah dengar dulu pejelasan daripada saya. Ayah, saya nak jadi                                    pencetus kemerdekaan. Saya nak bangunkan orang Melayu. Dah beratus tahun kita dijajah ayah. Bila lagi                         kita nak bebaskan bangsa kita sendiri daripada belenggu penjajah?

Wira               :Daud kau fikir baik-baik, kau kalau jadi pengarang, berapa sen sangat yang kau dapat, haah?

Daud               :Ayah, bukan duit yang saya kejar tapi, kemerdekaan Tanah Melayu perlu didahulukan.

Wira               :Kemerdekaan..huhh... Apalah anak muda seperti kau tahu haah? Tanah Melayu dah aman dan maju. Apa                        lagi yang kau nak. Kalau kau kata ada orang susah dalam negara ni,  itu semua kerana mereka tak                                berbaik-baik dengan British. Cubalah kalau mereka tu berkhidmat dengan British, haa.. macam aku ni !                            Pasti mereka tak akan miskin.

Daud               :Ayah..Orang macam ayah ni beruntung. Ayah punya kelebihan berbaik dengan British, sebab tu hidup kita                        tak susah. Mereka disisihkan!

Wira               :Kalau dah tahu macam tu, cubalah menangi hati British. Dan kau, kau tak sedar ke apa yang British dah                         buat pada kita. Segala kemajuan yang ada pada kita hari ni British yang bawa!

Daud               :Ayah..itulah sebabnya kita nak percepatkan kemerdekaan. Sebab, dengan kemerdekaanlah kita boleh                            buat apa sahaja pada negara kita.

Wira               :(seperti kehilangan hujah) Kalau kita merdeka pun, kita tak akan dapat bina negara bangsa yang kukuh.                            Kerana kita mempunyai rakyat  berbilang bangsa.

Daud               :Ayah, kenapa kita tidak satukan rakyat Tanah Melayu menjadi satu bangsa bersatu padu?

Wira               :Maksud kau, bangsa Tanah Melayu? Kau jangan merepek!

Daud               :Ya, bangsa Tanah Melayu. Seperti mana persahabatan ayah dengan pak cik Rajanikhan dan pak cik Fei                          Mau. Itulah konsep perpaduan yang akan kita bina.

Wira               :Ahh. . apalah anak muda seperti kau tahu tentang perpaduan. Aku lebih lama makan garam daripada                             kau. Perpaduan yang macam tu mana boleh berjaya kerana perpaduan yang sebenar adalah perpaduan                           dalaman kaum.  

Daud               :Ayah, bukan niat saya untuk menentang ayah. Tapi saya rasa ayah terlalu taksub dengan pemerintahan                          British. Perpaduan kita bakal bina memang boleh berjaya kerana kita ada pengalaman sejarah yang                                sama. Kaum Muda akan menjadikannya kenyataan.

Wira                :Hei..Daud, kau jangan nak cuba ajar aku. Aku bukan nak halang kau bekerja cuma aku rasa idea bodoh                          kau untuk menjadi pengarang tak  boleh diterima akal.

Daud               :Kenapa? Ayah risau saya tak dapat gaji yang banyak? Memang..memanglah pertubuhan Kaum Muda ni                            kurang wang. Ini semua kerana sokongan orang Melayu yang kurang. Sedangkan, kami nak naikkan                              semangat nasionalisme bangsa.

Wira                 :Apa lagi yang kau mahukan, negara kita sudah aman damai. Tiada siapa yang yang datang bunuh kita                           dan yang paling penting, kita bebas melakukan kerja kita.

Daud                :Kerja apa ayah? Orang Melayu sebagai petani, orang India sebagai penoreh getah dan orang Cina                                   sebagai pelombong ? Macam tu ke ayah? Mengikut dasar pecah dan perintah?

Wira                 :Kau tak faham. British ingin memudahkan kerja mereka. Penduduk Tanah Melayu ni perlu dikawal. 

Daud                :Ayah, ayah terlalu bersangka baik terhadap orang British, mereka buat begitu agar mereka senang nak                           kaut keuntungan. Mereka hanya nak untung.

Wira                 :Aku rasa kau dah berubah. Kau bukan Daud yang aku didik.

Daud                :Ayah, saya tetap Daud bin Wira. Anak ayah. Ayah, marilah sertai perjuangan kami dan tinggalkan Tuan                           Alex penjajah keparat tu.

Wira                 :Heei..Daud kau memang anak yang tidak mengenang budi. Kau sepatutnya mengenang siapa diri kau.                           Tak pernah ada keturunan aku yang tak mengenang budi macam kau. Sekarang aku haramkan kau                               daripada balik ke rumah ni lagi. Kau jangan tunjuk muka kau di sini.

Wira masuk untuk mengambil baju-baju Daud dan buku Daud. Wira meletak beg itu dengan kasar di hadapan anaknya dan meletakkan buku di atasnya.

Wira               :Sekarang, ambil harta-harta kau dan jangan balik lagi ke sini walaupun aku mati !

Pentas gelap.

Adegan 6

Latar masih sebuah taman mini di tepi rumah Wira. Wira sedang duduk dan dia didatangi anaknya, Daud. Daud kelihatan uzur dan terbatuk-batuk.

Daud               :Ayah, ini Daud. Ayah, Daud sakit ayah. Daud balik untuk minta maaf kat ayah. Daud bukanlah anak yang                        baik. Daud minta maaf, ayah!

Wira hanya diam dan memandang ke arah lain. Masuk Awang untuk menziarah Wira tetapi dia terkejut dengan kehadiran Daud lantas mendapatkan Daud.

Awang               :Daud, kau buat apa ke mari? Kenapa dengan kau ni? Kau nampak tak sihat. Bangun nak!

Daud                :Pak cik, kenapa dengan ayah?

Awang               :Daud, aku sepatutnya tanya kau soalan tu.

Daud                 :Pak cik, saya sekarang sedang mengidap lelah. Dah teruk, sejak tiga bulan lepas saya tinggalkan ayah.                          Itu pun dah jadi tujuh tahun lepas.

Awang               :Ya, Allah. Apa yang kau kata ni? Minta maaflah dengan ayah kau sementara kau sempat. Aku tengok                              kau pun aku rasa nak menangis. (memandang ke arah Wira) Wira, kau maafkanlah anak kau ni.

Wira                  :Aku dah tak ada anak. Suruh dia pergi!

Daud                 :Ayah, maafkanlah Daud. (terbatuk-batuk di kaki ayahnya tetapi ayahnya buat tak endah, tiba-tiba dia meraba-                            raba dadanya dan menggayakan aksi seseorang sedang menghidap penyakit asma. Dia meninggal di kaki ayahnya)

Awang                :Wira, sampai hati kau buat anak kau macam ni? Dia anak kau, Wira!!

Pentas gelap.

 Adegan 7

 Pertukaran latar berubah menjadi pejabat kembali. Wira duduk di tengah fail yang berterabur. Dia ditenangkan oleh Fei Mau dan Raja.

 

Wira               :Begitulah ceritanya kenapa aku terhutang budi dengan Tuan Alex.  Aku nak anak aku menjadi pegawai                           British, tapi anak aku jadi wartawan di Singapura. Aku tak tahu macam mana nak balas jasa Tuan Alex.                             Dia terlalu baik.

Fei Mau          :Kau terlalu taksub dengan Tuan Alex! (Raja memandang Fei Mau   dengan jelingan yang tajam dan menunjukkan                       emosi marah) Oppss..tak. Maksud  aku, kau memang pandai ambil hati dia. Hehe...(tersipu-sipu)

Raja               :Berdasarkan cerita kau, aku rasa tak salah kalau kau rapat sangat dengan Tuan Alex. Tapi, aku rasa kau                         tak sepatutnya bergantung kepadanya. Aku tak nafikan bahawa orang British ada yang baik tapi ada yang                       menipu penduduk Tanah Melayu.

Fei Mau          :Lagipun, aku rasa Tuan Alex tu satu dalam seribu. Dia memang baik.

Raja               :Sudahlah tu, Wira. Negara kita pun dah merdeka tahun lepas. Kita cuma perlu mengisi kemerdekaan itu                           sekarang.

Wira               :Kenapa kamu semua sibuk pasal merdeka? Kenapa, kamu tak rasa aman di bawah pemerintahan British?

Fei Mau          :Wira, kemerdekaan itu bukanlah kita rasa aman dan tiada ancaman, tetapi, kemerdekaan itu adalah                               pembebasan fizikal, akal dan hak asasi. Kita semua sudah merdeka dari segi fizikal, sekaranglah                                   masanya untuk memerdekakan akal dan hak kita sebagai seorang warganegara sebuah negara bangsa                           yang bebas merdeka.

Raja               :Dan kemerdekaan akal itu tidak akan datang dengan sendiri. Kau yang perlu membebaskan diri kau                               daripada dibelenggu pemikiran-pemikiran kau yang dulu.

Wira               :Ohh..Tuan Alex. Aku anggap dia seperti bulan yang menerangi malamku! Tapi, mana bulan aku? Aku nak                        cari bulan...

Raja               :Wira, tenang Wira.

Wira menjerit.

Wira               : Ohh...bulan..bulan...Mana bulan aku?!!

Semua pergerakan terhenti. Lagu Oh.. Bulan berkumandang.         

 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Klasik

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) selamat lagu oh bulan . bukan terang bulan yg berkumandang
    hehehe.

    wow. ok. mula ingat daud akan berjaya dan wira akan insaf. tapi dipusing jadi begini. saya masih naif dengan mesej2nya. boleh penulis ceritakan?

    karya yang saya baca tanpa sedar dah habis nice!

  • (Penulis)
    2)
  • 3) wah..bagus2..cuma adjustkan sket alignment ni ok..jemput juga komen Drama saya. Bidai Senja..
  • 4) karya yang menarik..
  • 5) isi cerita yang baik...
  • 6) macam baca buku teks sejarah
    ni sure ambil dari arkib zaman sekola dulu.

    tapi hebat r, dipentaskan kat muzium negeri.

Cerpen-cerpen lain nukilan penulisKIM

Read all stories by penulisKIM