Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

PCB#7: Naga Kepala Tujuh

  • 7
  • dayya
  • 12 years ago
  • 4,847
  • FREE

 

Naga kepala tujuh di hadapan aku menyemburkan api dengan galak. Aku elak ke kiri dan ke kanan. Bila sempat, aku bidas semburan-semburan itu dengan Pedang Angin Petala Alam, hadiah daripada Orang Tua Si Pendeta Bijaksana.

 

Hiak!

Hiak!

Hiak!

 

Tiga dari tujuh kepala naga itu bergolek ke tanah. Satu darinya berhenti kurang selangkah dari tapak koordinasi aku berdiri. Empat kepala naga yang masih berbaki kian bengis, kian garang menyerang.

 

Serangan kepada aku bagaikan bedil-bedil peluru berpandu.

 

Semburan pertama terkena di bahu. Pedang Angin Petala Alam terhumban ke dalam semak.
 

Serangan kedua menuju ke perut. Melecur! Aku terduduk ke tanah. Sudah berpeluh hebat. Tak mampu berganjak.

 

Naga itu menghampiri aku. Cuba memijak batang tubuh aku yang kerdil.

 

Aku mengensot. 

Perlahan. 

Cuma itu yang termampu.

 

Kepala naga yang keempat, mendekat dengan wajah aku. Aku bagaikan terlihat-lihat senyum sinis pada wajah itu. Buruk!

 

Tangan di dada bumi masih lagi senjata. Manusia punya otak dan otak adalah senjata paling berguna waktu sedang berperang. Sebab itu, aku yakin dengan hebat rasa di dalam dada sini bahawa aku Ratna Dewi Anak Dewa Sakti mampu mengalahkan gergasi raksasa yang jahat ini.

 

Genggaman pasir aku humban ke mukanya. Buta.

 

Dalam pada sang naga cuba mengawal rasa sakit yang ditanggung kepala keempat, juga antara waktu ia cuba mencari imbangan badan, sesegera yang mampu aku cantas semak samun dan mencari kembali pedang sakti milikku.

 

Jumpa.

 

Haip!

Haip!

Haip!

Haip!

 

Putus semua keempat-empat baki kepala naga yang tinggal.

 

Tidak semena-mena, mengalir darah dari kepala-kepala yang dipenggal. Dari setiap satu kepala itu, mengalir warna-warna darah yang berbeza.

 

Merah.

Oren.

Jingga.

Hijau.

Biru.

Indigo.

Ungu.

 

Titis-titis itu akhirnya bertembung di perut bumi. 

 

Asap berkepul-kepul, melindung mata dari melihat asal kejadian yang sebenar. Dan pada saat mata sudah kembali jelas melihat, sebuah sungai sudahpun terbentuk dengan air jernih bak permata mengalir segar.

 

Begitulah asal kisah sungai tujuh muara, terbentuk wujudnya dari darah naga kepala tujuh yang kalah terbunuh menentang Ratna Dewi anak Dewa Sakti.

 

Aku le tew! Hehehe.

 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Klasik

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) wei gedik gila endingg
    jap. ni amik dari watak cerita apa ni daya?

  • (Penulis)
    2) hahah.
    ni cerita naga kepala tujuh. cerita rakyat. terbitan dewan bahasa dan pustaka.

    tapikan, jujurnya saya tak ingat sangat lah kronologi cerita yang asal. jadi saya bawakan je naga kepala tujuh itu sebagai antagonis. dan tukar heroin.

    (Sebab, aku teringin nak jadi heroin. Asyik awang genit je mana aci.)

    btw, awang genit tu watak sebenar. kehkeh.

    dah, jawab panjang2. haha.

  • (Penulis)
    3) hahah.
    ni cerita naga kepala tujuh. cerita rakyat. terbitan dewan bahasa dan pustaka.

    tapikan, jujurnya saya tak ingat sangat lah kronologi cerita yang asal. jadi saya bawakan je naga kepala tujuh itu sebagai antagonis. dan tukar heroin.

    (Sebab, [aku; bukan nama sebenar] teringin nak jadi heroin. Asyik awang genit je mana aci.)

    btw, awang genit tu watak sebenar. kehkeh.

    dah, jawab panjang2. haha.
  • 4) Dayya rupanya puteri itu.....wah! wah! boyugin!
  • 5) naga kepala tujuh ni pengasas kump. gengster naga kepala tujuh kott
    sungguh birbahaya..
  • 6) ooo, mcm tu rupanye asal kisah sungai 7 muara... dahsyat!
  • 7) kreatif oh!

Cerpen-cerpen lain nukilan dayya

Read all stories by dayya