Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Show your support for PCB#3: Hancur Teratai Dilanda Leptospirosis, and continue reading this story. Unlock this story part or the entire story. Either way, your KCOINS help writers earn money for the stories you love.

PCB#3: Hancur Teratai Dilanda Leptospirosis

  • 13
  • jojo
  • 13 years ago
  • 5,376
  • PAID

 

Salam dan selamat kepada semua,
salam dipohon berkandung hajat,
Tok Selampit datang bawa berita,
berita penting disebalik wasiat.

*Lampu pentas ditutup. Masuk seorang lelaki tua yang membawa tikar mengkuang dan berpakaian compang-camping. Lelaki tua berjalan perlahan-lahan lalu duduk di atas kerusi di tengah-tengah pentas. Lampu sorot sedang fokus kepada beliau.

Tujuan Tok Selampit menghampar tikar mengkuang cabuk dan koyak ini tiadalah lain daripada menyampaikan wasiat yang berkepuk di dada. Marilah dekat pada Tok Selampit, biar setiap baris wasiat ini dapat diceritakan dengan betul. Biar setiap helai papyrus ini ditafsir kepada khalayak. Biar batu prasasti ini diselidik dengan hak. Mana yang baik, kita jadikan amal ikutan; dan yang buruk kita jadikan peribahasa. Agar dikenang dan disebut sentiasa oleh keturunan oneng-oneng kita.

Hai sekalian! Mana-mana yang bertelinga dengar-dengarkan, yang bermata lihat-lihatkan, yang berkaki rapat-rapatkan, yang bermulut hebah-hebahkan. Inilah wasiat daripada Raja Lestari, Raja Agung dari pergunungan Utara. Terletak di selatan Champa dan terselit antara bangsa Mon dan bangsa Khmer. Tuankulah raja empunya kerajaan bersalut emas. Dari pinggan makan hingga ke kubah kota hatta gigi geraham sekali pun bersalut emas.

Inilah negara yang bernama Teratai. Negara kota yang hilang dari sejarah bangsa Tok Selampit tanpa diketahui punca dan kerana. Jika ditanya kepada para arkeologis dan pendeta sejarah, pasti jawapan yang diberi adalah teori dan bukan fakta; pendapat dan bukan nyata. Namun tiadalah terlintas di hati mereka untuk datang kepada Tok Selampit dan mendengar ceritera yang sebenar.

*Tok Selampit bangun dan berjalan mengelilingi kerusi.

Mengikut kata arkeologis yang bernama Dr. Nguyen Hap Chann, Teratai itu diserang oleh Dai-Viet yang berjiran di tenggara. Oleh kerana takut, maka seluruh rakyat Teratai dan waris keturunan Raja Lestari lari sehelai sepinggan meninggalkan tanah air ke Ayutthaya. Tok Selampit amat sedih dengan teori Dr. Nguyen Hap Chann ini. Sia-sia sahaja belajar hingga mencapai pangkat Doktor namun tidak segan silu memberi teori  sebegini. Adakah maksud beliau keturunan Tok Selampit pengecut? Tiada berani melawan musuh?

Dan bukankah sudah Tok Selampit katakan tadi bahawa Teratai negara yang kaya dengan emas? Apakah negara yang kaya dengan emas dan empunya negara kota yang masyhur itu tidak mampu membeli senjata atau tidak tahu bertukang?

***

Untuk membaca keseluruhan cerpen ini, sila muat turun Urusan Seri Paduka Baginda: Himpunan cerpen tulisan Johari Rahmad yang memuatkan 6 buah cerpen dan temubual beliau dalam majalah Tunas Cipta keluaran DBP

http://www.kapasitor.net/images/ebook/1299736161.png 

Baca perbualan

Show your support for PCB#3: Hancur Teratai Dilanda Leptospirosis, and continue reading this story. Unlock this story part or the entire story. Either way, your KCOINS help writers earn money for the stories you love.

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Eksperimental

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) yay utk jojo. tengs jo rajin menyambut kempen PCB ni
    sehelai 'sepinggan' agak kool.

    kau tulis fabel mengenai kembojakah?
    wah boleh dijadikan polemik ni. semoga kerajaan memberi geran penyelidikan kepada Pengarah Muzium Negara untuk projek ni.

    em.. aku ingat ada nama selebriti tadi
  • 2) *tepuk! tepuk!*

    Ayutha? (tetiba teringat kerajaan Ayuthia dari kartun Jumbo Gajah Biru). Adakah latar kejadian semuanya bersandarkan terms dari Thailand?

    signifikan. tahniah jo!

  • (Penulis)
    3) hehe, nampaknye cuma ada beberapa respons aje. adekah semua orang sudah gigih mahu menutup tahun 2010 sampai terlupa memberi respons?
  • 4) Mengenai ketidakseimbangan fauna.
    Apa yang kita bunuh adalah sebahagian dari rantaian makanan.Bila terganggu, banyak musibah datang.

    Dalam hal ini, aku kagum dengan Australia yang kelihatan lebih prihatin terhadap undang-undang mengenai keseimbangan fauna dimana haiwan esotik dari dalam dan luar tidak sewenang-wenangnya bercampur aduk.
  • 5) Pembukaan tirai yang menarik Jo. Cara mengolahnya juga mudah untuk difahami.

    Hmm... Terfikir juga mahu cuba. Agaknya penyakit apa ya.

  • (Penulis)
    6) @26life: tu la. dulu kan golongan raja2 ni byk bergantung harap pada tilikan nujum. misalnye Firaun. habis baby boy tahun tu kena bunuh

    @ridh: time kasih
  • 7) jo, aku pening..hehehe

  • (Penulis)
    8) @26life: kih3 part mane yg pening?
  • 9) Kaitan Firaun dengan Australia haha

  • (Penulis)
    10) test
  • 11) test
  • 12) test sekali lagi, sorry jojo
  • 13) hehehe, selambe spam

Cerpen-cerpen lain nukilan jojo

Read all stories by jojo