Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

 Jadilah Seperti Bunga Yang Menyebarkan Dan Menenangkan Hati Manusia Di Sekitar Mu Dengan Wangian Itu. Walaupun Banyak Tangan Yang Cuba Mengkhianatimu..

Jadilah seperti bunga yang menyebarkan dan menenangkan hati manusia di sekitar mu dengan wangian itu. Walaupun banyak tangan yang cuba mengkhianatimu..

  • 6
  • neddy
  • 13 years ago
  • 11,268
  • FREE

Bunga adalah contoh untuk manusia terus hidup meka di muka bumi ini. Dengan adanya wangian di taman, mampu menenangkan sekelilingnya. Harum dan mekar hingga sampai ke akhirnya. Jika semakin layu, siramilah dengan air taubat dan keimanan.

 

“Wahai manusia, jadilah engkau seperti bunga-bunga yang mekar mewangi di taman. Moga-moga kau mampu menyebarkan dan menenangkan hati manusia di sekitar mu dengan wangian itu.

 

Jadilah seperti bunga yang sering menghadap dirinya ke langit. Tidak pernah tunduk dan rebah walau ditiup angin kencang. Tetap teguh berdiri menghadapi cubaan.

 

Pastikan kau sentiasa mekar berkembang seperti bunga wahai manusia.  Jika kau layu sebelum sampai masanya, siramilah dengan air taubat dan taburlah baja keimanan dan ketakwaan. Sesungguhnya kau mampu kembali mekar dan wangi seperti dahulu. Seperti kau mula-mula berkembang.

 

Wahai manusia, jadilah seperti wangian bunga yang sentiasa semerbak walau ada tangan-tangan khianat terhadapnya. Ia sentiasa memberikan yang terbaik bagi sesiapa yang merapatinya bak umpama lebah yang datang mengambil madu. Ia tidak pernah menghalau bahkan mengalu-alukan.”

 

Ditulis oleh: Nadiah dan ....

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Umum

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) hehe, nice try neddy.
    lepas ni cubalah panjangkan lagi ceritanya. selitkan madah sebegini sebagai mesej ceritanya.
    pasti menarik

    mari cuba satu. saya akan bantu kupaskan nanti

  • (Penulis)
    2) insha allah..saya akan cuba tulis satu cerita berdasarkan madah di atas..terima kasih
  • 3) mcm puisi pulak

  • (Penulis)
    4) macam puisi ke?hehe..adakah saya patut ubah kepada puisi?
  • 5) Saya kira ia satu monolog. Percubaan yang baik.


  • (Penulis)
    6) terima kasih ridhrohzai

Cerpen-cerpen lain nukilan neddy

Read all stories by neddy