Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?

900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.

Daftar Sekarang!

Kanibal Malaya

  • 5
  • dayya
  • 13 years ago
  • 4,304
  • FREE

 

Perut sudah semakin nyaring rentaknya. Itu maknanya lapar. Aku pergi ke dapur, belek-belek apa yang ada. Kalau orang kata tak ada rezeki tu maknanya memang kebulur. Habis semua kabinet aku buka tutup, geledah macam perompak pecah rumah. Langsung tak ada sebarang makanan yang boleh menginzalkan perut. Nafsu marah aku dah mula naik memuncak. Biasalah, orang lapar ialah orang yang marah.

Silap gaya boleh jadi revolusi.

Dah cukup! Tak larat aku nak mengarut panjang-panjang. Perut aku - LAPAR.

Entah macam mana, waktu-waktu kritikal begini aku terpandang satu buku. Ala-ala buku masakan lama. Apa pelik sangat tiba-tiba boleh ada buku masakan gaya purbakala warisan zaman berzaman dekat dalam rumah bujang aku ni?

Tempat yang salah pada waktu yang betul.

Muka depan.

Masakan Serbaguna Perang; begitu nama masakan yang pertama. Ada sedikit sejarah tentang masakan. Susur galur bagi idea masakan ini tercipta waktu Peperangan Dunia Kedua. Abaikan yang lain. Perut aku lapar minta isi.

Waktu mahu tutup buku, mata aku sempat melihat hasil akhir hidangan tersebut. Mata terus baca ramuan. Senang!

Aku buka peti ais dan ambil susu kotak yang tinggal separuh. Aku teguk sikit takut kalau rasa susu dah bertukar masam. Nasib tak. Aku angkut ke sinki dapur. Bahan-bahan lain aku cari lagi. Cukup semua. Aku senyum.

Tapi masa nak tutup peti ais baru aku perasan, stok daging sudah hampir habis. Nanti petanglah baru pergi tambahkan stok baru.

Aku masak hidangan berpandukan buku masakan tersebut. Aku adun cantik-cantik.

40 minit, selesai. Masakan siap. Aku ambil pisau dan potong sedikit untuk rasa. Sedap.

Makanan sedap begini, makan sorang-sorang adalah bosan. Maka aku buat panggilan. Sebagai watak lelaki kurang kacak tapi ayat manis, maka memanggil kawan lelaki makan di rumah dan berdua-duaan adalah bosan dua kali ganda. Sebab itu aku telefon Maya.

Hei, ini bukan alasan. Aku cuma mahu menikmati hidangan dan bencikan kebosanan.

Sudah tentu aku berjaya. 30 minit selepas itu, loceng berbunyi. Aku sebenarnya terkejut juga Maya sampai secepat itu. Aku buka pintu.

Oh, bukan Maya tapi budak penghantar hidangan sampingan. Style kena jaga juga. Al-maklumlah, Maya ni bukan gadis sembarangan. Pelaburan mesti lebih!

Aku tunggu lagi sambil tonton televisyen. Perut makin tak tahan sabar. Aku sumpah-sumpah Maya sebab lewat. 30 minit aku tak henti-henti merungut dan menyumpah seranah. Lembap! Dasar perempuan. Omel aku sendirian.

Bila loceng berbunyi kali kedua, aku tahu tentu itu Maya. Macam  lagak gaya hero Hindustan, aku senyum sambil bukakan pintu. Siap puji kecantikan dia. Si Maya pula bila kena puji, terus lupa diri. Maya senyum sampai telinga. Masuk rumah diiringi muzik romantis. Aku usyer dia ke meja makan.

Dia buat muka terkejut dan terharu. Meja dah siap sedia kemas cantik-cantik. Dia duduk dan kami menikmati hidangan bersama. Aktiviti waktu makan berdua-duaan adalah privasi. Tak sesuai untuk aku kongsi cerita.

Selesai makan, aku ajak Maya ke ruang tamu.

Ada surat khabar dengan isu panas, Kanibal Malaya. Maya tertarik dengan tajuk besar lalu mencapai surat khabar tersebut. Dua minit dia focus membaca.

OMG! You, you tahu tak Kanibal Malaya ni diorang cakap duduk area-area sini. I gayatlah. You know, people nowadays, dioarang bukan boleh diharapkan sangat. I takut lah. Kalau-kalau I terjumpa Kanibal Malaya ni, apalah I nak buat kan?” begitu Maya mulakan bicara selepas dua minit senyap membaca berita tersebut. Aku dengar dan senyum.

“Tak payah buat apa-apa.” Jawab aku sambil senyum sumbing. Pisau di belakang badan aku genggam semakin kemas.

 

Baca perbualan

Cerpen-cerpen Berkaitan

Semua cerpen-cerpen Saspens

Cerpen-cerpen lain

Perbualan

Perbualan

Want to join the conversation? Use your Google Account

  • 1) huhuhhu..org yang marah adalah org yg lapa laaa....huhuhu
  • 2) ok, maya adalah stok daging terbaru!
  • 3) Saya suka saya suka!

    Nak juga tau Maya ni sedap buat apa. Tulang rebus lebih sedap atau daging panggang. Pilih satu saha ye dayya .
  • 4) saya nak part daging batang pinang pada batang tubuh maya.

    eh ada ke berita tu kat paperr??
  • 5) menjani cannibal bkn seronok, sedap lagi daging landak dan rusa....

Cerpen-cerpen lain nukilan dayya

Read all stories by dayya